My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 29 November 2016

    Lelaki Hina Sultan Kelantan Ditahan


    Polis Kelantan menahan seorang lelaki berusia 49 tahun jam 11.30 malam Sabtu lalu berhubung kes memuat naik status dan gambar menghina Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dalam Facebook. Ketua Polis Kelantan, Datuk Dr Ab Rahman Ismail berkata, lelaki yang berasal dari Kerian, Perak itu ditangkap semula di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor Bharu. 

    Katanya, setakat ini, terdapat tujuh laporan polis yang dibuat termasuk empat di Bachok dan masing-masing satu di Kota Bharu, Pasir Mas dan Kuala Krai berhubung status berkenaan.

    “Lelaki itu (menggunakan nama Rosli Johol) direman empat hari bermula kelmarin hingga Rabu ini yang disiasat mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan dan boleh didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana menyalahgunakan media massa.

    “Siasatan lanjut dijalankan termasuk motif lelaki itu memuat naik status berkenaan di laman sosial Facebook miliknya,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Pondok Polis Jelawat, di sini, semalam.

    Turut hadir, Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner Din Ahmad dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, Asisten Komisioner Mohamad Fakri Che Sulaiman. Ab Rahman berkata, lelaki yang bekerja sebagai pemandu lori dan mempunyai tiga anak itu turut mempunyai satu rekod kesalahan lampau mengikut Seksyen 295 Kanun Keseksaan kerana mencemarkan rumah ibadat pada 1993.

    “Kita masih menjalankan siasatan lanjut dan akan mendapatkan perintah mahkamah untuk membuat pemeriksaan mental suspek di hospital,” katanya.

    Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan berhubung seorang lelaki dikenali sebagai Rosli Johol yang menimbulkan kemarahan orang ramai apabila memuat naik gambar dan status di laman Facebooknya yang menghina Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V.

    Lelaki itu turut menghina Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, selain beberapa pemimpin Islam lain.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Lelaki Hina Sultan Kelantan Ditahan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top