My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday, 27 November 2016

    Saranan Pengusaha Teksi Kepada SPAD

    Sebahagian daripada 200 pemandu teksi dari seluruh negara berkumpul di hadapan bangunan Pejabat Perd

    Pertembungan antara penyedia perkhidmatan teksi dan penyedia perkhidmatan Grab dan Uber sememangnya tidak pernah surut. Boleh dikatakan, hampir setiap bulan, pasti akan ada piket mahupun tunjuk perasaan ekcil bagi menyuarakan rasa tidak puas hati pengusaha teksi di ibu negara.

    Semalam, beberapa penyedia perkhidmatan teksi di sekitar Putrajaya dan Selangor mengadakan tunjuk perasaan bagi membantah perkhidmatan Uber dan Grab yang didakwa telah menyekat hasil pendapatan mereka setiap hari.

    Dakwa mereka, keadaan yang berlaku hari ini cukup memberi kesan kepada kehidupan harian mereka dimana hari ini, Grab dan Uber dilihat telah mengatasi perkhidmatan yang disediakan oleh teksi di ibu negara.

    Mereka juga turut mendakwa, ada antara pemandu Uber dan Grabcar merupakan bekas pemandu teksi yang ditarik lesen dan permit memandu teksi atas kesalahan jalan raya dan jenayah. Jika dakwaan ini berasas, ia jelas membahayakan nyawa pengguna yang menggunakan perkhidmatan Grab dan Uber.

    Dalam tunjuk perasaan kecil berkenaan, mereka turut mencadangkan kepada pihak SPAD melakukan penambahbaikan peranan pemandu teksi dengan diberikan orientasi, latihan atau bengkel serta imbuhan bagi menambah baik mutu perkhidmatan teksi.

    Ujar mereka langkah tersebut dilihat bertepatan dengan motivasi semasa memandu kerana ada kalanya, seseorang itu tidak mempunyai pengalaman untuk menjadi pemandu teksi. Justeru, latihan yang baik perlu diberikan kepada mereka.

    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Saranan Pengusaha Teksi Kepada SPAD Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top