My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 28 July 2017

    Bakal Muktamad Perkongsian Pesawat Khas Jemaah Haji



    Malaysia Airlines Bhd (MAB) dijangka memuktamadkan perkongsian strategik bagi penerbangan sewa khas khusus bagi membawa jemaah haji menjelang suku pertama 2018. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Peter Bellew yang berada di Arab Saudi minggu lalu berkata, beliau mengadakan pertemuan dengan beberapa pelabur berpotensi bagi perkhidmatan baru itu.

    “Ada pihak mencadangkan nama (untuk penerbangan baru ini) minggu lalu ketika kami di Arab Saudi. Jadi, saya akan membincangkannya dengan lembaga pengarah dalam beberapa minggu akan datang.

    “Saya tidak akan mengumumkan nama itu sekarang, yang pastinya perkembangan itu adalah sesuatu yang memberi inspirasi,” katanya selepas pelancaran Makmal Inovasi Dalaman pertama Malaysia Airlines, iSpace di Bangunan Pengurusan Penerbangan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, semalam.

    Sebelum ini dilaporkan, MAB merancang memulakan perkhidmatan penerbangan sewa khas untuk jemaah haji dan umrah di Arab Saudi. Bellew berkata, MAB mencari rakan kongsi strategik yang sedia mempunyai perniagaan berkaitan sektor penerbangan.

    “Ia akan mengambil masa. Kami tidak memerlukan wang untuk merealisasikannya dengan segera. Bagaimanapun, kami mencari pihak yang mempunyai kepentingan strategik dalam membantu menjadikannya kenyataan dan menjayakan rancangan itu bagi tempoh 10 tahun,” katanya.

    Beliau berkata, penerbangan sewa khas baru itu didaftarkan sebagai entiti berasingan dengan imej, logo, warna pesawat dan konfigurasi baru. “Syarikat penerbangan baru ini akan menawarkan 600 hingga 700 peluang pekerjaan termasuk juruterbang, kru kabin dan jurutera apabila beroperasi sepenuhnya serta akan menyewa enam pesawat Airbus A380 daripada Malaysia Airlines.,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bakal Muktamad Perkongsian Pesawat Khas Jemaah Haji Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top