• PANAS

    Friday, 21 July 2017

    Siapa Raja Pecut Asia Tenggara?



    Khairul Hafiz Jantan atau Eric Cray. Hanya dua nama itu menjadi ramalan ketua jurulatih olahraga Filipina Sean Guevara yang akan bersaing merebut gelaran manusia terpantas Asia Tenggara pada temasya Sukan SEA 2017 Kuala Lumpur bulan depan. 

    Umpama memulakan perang psikologi, Guevara menegaskan Cray yang juga juara bertahan acara pecut 100 meter pada temasya dwitahunan di Singapura dua tahun lalu, kini berada pada prestasi terbaik dan tidak ragu-ragu untuk mempertahankan gelaran itu di Kuala Lumpur.

    Keyakinan Guevara itu berdasarkan pemerhatiannya selepas menyaksikan pelari pecut Filipina itu konsisten melakukan larian sekitar 10.20s sepanjang tahun ini. Saya tahu di Malaysia anda mempunyai seorang pelari yang bagus (Khairul Hafiz). Jadi, saya berasakan kedua-dua mereka akan bersaing sengit.

    "Untuk ketika ini kita tidak boleh meramalkan siapa yang akan muncul pemenang. “Bagi saya yang terbaik untuk acara 100m hanya Cray dan atlet anda. Tidak mungkin untuk pelari Thailand (Jirapong Meenapra) sepantas kedua-dua pelari itu,” katanya.

    Jelas Guevara, selain 100m, Cray dijangka beraksi dalam acara 4x100m, 4x400n dan 400m berpagar. Di Singapura Cray menggegar trek dengan memenangi emas 100m (10.25s) dan 400m berpagar (49.40s). Catatan terbaik Khairul menerusi acara 100m yang juga rekod kebangsaan adalah 10.18s, dilakukan pada temasya Sukan Malaysia (SUKMA) di Kuching, Sarawak tahun lalu.

    Pelari yang mendapat gelaran ‘The Speedy Jantan’ itu juga dilihat berada pada prestasi terbaik apabila memperbaharui rekod 200m dengan catatan 20.90s pada Kejohanan Olahraga Terbuka Malaysia, Selasa lalu. Catatan itu meleburkan rekod Tan Sri Dr M Jegathesan selama 49 tahun yang dilakukannya pada separuh akhir Sukan Olimpik 1968 Mexico.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Siapa Raja Pecut Asia Tenggara? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top