• PANAS

    Monday, 31 July 2017

    Dosa Mahathir Terampun Oleh Anwar, Adakah Ini Satu Pengkhianatan?


    Selama lebih 18 tahun, segala macam tohmahan dilemparkan Tun Dr Mahathir terhadap anak didiknya, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Selama 18 tahun, Mahathir menanamkan kebencian terhadap Anwar dan keluarganya sehinggakan Mahathir seolah-olah meletakkan keluarga Anwar seperti satu keluarga pesalah seksual terkemuka di Malaysia.

    Namun, seperti kata kebanyakan pemimpin Parti Amanah Negara (PAN), andai mana-mana ahli mahupun pemimpin UMNO menyertai Pakatan Harapan, segala dosanya seolah-olah terampun dan seseorang itu akan memulakan hidup baru asalkan niat mereka mahu menjatuhkan kerajaan dan Barisan Nasional.

    Itulah yang berlaku pada Mahathir dan kesemua pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Sejak mereka menyertai Pakatan Harapan, seolah-olah segala dosa-dosa mereka menghentam kesemua pemimpin pembangkang, dihapuskan. Tidak ketinggalan, Anwar yang selama ini cukup memusuhi Mahathir di atas segala hukuman yang diterima olehnya.

    Bukan mahu mengatakan Anwar bebas dari sebarang tuduhan seksual kerana semuanya telah terbukti di mahkamah, namun dari setiap butir bicara yang diluahkan oleh Mahathir disetiap sidang akhbar yang dia lakukan semasa pemecatan Anwar, bukan sedikit penghinaan yang dilakukan oleh Mahathir. Ianya seolah-olah Anwar sudah hilang maruah dan hak diri semasa dihina olehnya.

    Justeru, tidak hairanlah pada ketika itu, ribuan anak muda membanjiri jalan raya menghentam Mahathir dengan apa yang dilakukannya. Malah, dari sudut politik, PKR tertubuh hasil daripada tindakan Mahathir yang menjahanmkan kedudukan Anwar dalam semua aspek.

    Secara tiba-tiba, semua perkara itu seperti tidak lagi wujud sekarang sebaik sahaja Mahathir kini menjadi antara pemimpin tertinggi Pakatan Harapan. Dalam satu kenyataan, Anwar menyatakan bahawa, apa sahaja yang dilakukan Mahathir terhadap dirinya dahulu seumpama luka kecil yang boleh sembuh pada bila-bila masa.

    Persoalannya kini, ribuan orang membanjiri jalan raya saban tahun sejak 1998, tertubuhnya PKR hanya kerana mahu memenjarakan Mahathir dan menumbangkan kerajaan dan kebangkitan anak muda menentang kerajaan, adakah pengakuan Anwar berkenaan boleh dianggap satu penghinaan dan pengkhianatan Anwar terhadap perjuangan penyokongnya?

    Untuk soalan ini, biarlah mereka yang begitu mengagungkan Anwar di dalam PKR mahupun NGO pro Anwar, Otai Reformis yang menjawab. Ini kerana mereka jauh lebih berhak menyuarakan taraf perjuangan mereka untuk Anawar selama ini berbanding mereka yang tidak pernah berjuang untuk Anwar.

    Namun, jika ditanya kepada penulis, apa perasaan sewaktu membaca pengakuan Anwar berkenaan, jawapan penulis mudah, betapa bodohnya diri menjadi hamba Anwar dengan mendengar segala tuduhan dan menerima segala keperitan, hari ini Anwar menganggap semua itu hanyalah satu luka kecil yang boleh sembuh dan hilang parutnya.

    Betapa bodohnya diri sanggup berhujan berpanas mengadakan perhimpunan khas untuk Anwar. Betapa bodohnya diri sanggup bergelar banduan hanya berjuang untuk Anwar menentang kerajaan dan Mahathir. Betapa bodohnya diri diperkudakan Anwar dan hari ini, Mahathir jauh lebih agung dari pengikutnya sendiri. Kesian...
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Dosa Mahathir Terampun Oleh Anwar, Adakah Ini Satu Pengkhianatan? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top