My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 28 July 2017

    Boleh Terus Kerja



    “Syukur...alhamdulillah.” Itu perkataan diucapkan oleh Muhammad Shah David Abdullah, 44, kakitangan sementara Lembaga Koko Malaysia (LKM), di sini, selepas mendapat tahu notis pemberhentian kerja yang diterima mereka pada 10 Julai lalu akan ditarik balik. 

    Sebelum ini, Muhammad Shah antara 281 kakitangan sementara LKM di seluruh negara yang menerima notis pemberhentian kerja berkuat kuasa pada 13 Ogos depan. Menurut Muhammad Shah, dia menerima berita gembira itu daripada rakanya menerusi aplikasi WhatsApp, di samping sudah membaca laporan berita mengenai keputusan berkenaan.

    “Dengan berita gembira ini, tiada masalah untuk tiga anak saya yang sedang belajar di sekolah termasuk anak sulung untuk menyambung pengajian di universiti awam nanti.

    “Saya berharap notis (pemberhatian kerja) itu akan ditarik semula dengan segera bagi menghilangkan keresahan kami sebagai kakitangan sementara (LKM),” katanya ketika dihubungi, semalam. Muhammad Shah turut berterima kasih kepada Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), yang banyak membantu mereka dalam menyelesaikan isu itu. 

    “Saya amat berterima kasih kepada CUEPACS dan media kerana kalau tidak diuar-uarkan, tiada siapa tahu mengenai perkara ini,” katanya yang sudah tujuh tahun bertugas di Pusat Penyelidikan Bioteknologi LKM Sabah di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP), dekat sini.

    Kakitangan sementara lain, Azmi Mautar, 36, berkata, sekiranya notis pemberhentian pekerja sementara itu ditarik balik, dia berharap mereka diserap menjadi pekerja tetap. “Saya menuntut untuk jawatan tetap supaya tiada pertikaian seperti ini berlaku lagi. Saya berkhidmat dengan LKM sejak 11 tahun lalu dan tidak mahu bermula dengan ‘kosong’,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Boleh Terus Kerja Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top