My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 31 July 2017

    Geely-Proton Eksport 280,000 Kereta



    Kerajaan menyasarkan pengeluaran kira-kira 280,000 unit kereta bagi pasaran Asia Tenggara dan China menerusi hasil pakatan strategik antara firma terkemuka China, Zhejiang Geely Holdings Group dengan syarikat automotif Proton Holdings Berhad (Proton). 

    Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Kedua Datuk Seri Ong Ka Chuan berkata, pasaran kereta di Malaysia kecil yang mana setakat tahun lalu, jualan kereta pelbagai jenama adalah 580,000 unit berbanding China dengan jualan tahunan 28 juta unit.

    “China nak bantu kita satu peratus daripada jumlah itu. Bagi mencapai sasaran berkenaan, Proton memerlukan rakan strategik kerana penyelidikan serta reka bentuk bertaraf dunia penting untuk bersaing dalam pasaran antarabangsa.

    “Syarikat Geely boleh menyokong dari segi penyelidikan canggih kerana kita perlu menghadapi satu perubahan besar. Sekarang semua syarikat kereta berlumba-lumba untuk menghasilkan kereta yang dipandu sendiri sepenuhnya seperti Volvo dan Mercedes,” katanya selepas merasmikan Ekspo Tanam Tuai di sini, baru-baru ini.

    Katanya, oleh itu, Geely bersama-sama Proton perlu membina kilang di sini untuk tempoh lima tahun ini. Apabila kilang berkenaan siap, kereta akan memasuki pasaran China dan Asia Tenggara kerana rantau berkenaan adalah satu destinasi yang penting kerana mempunyai 600 juta rakyat.

    Ong berkata, kilang pembuatan kereta Proton akan tertumpu di Tanjung Malim yang mana sebahagian besarnya masih di Shah Alam, Selangor.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Geely-Proton Eksport 280,000 Kereta Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top