My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 28 July 2017

    SPRM Serbu Tiga Pejabat Disyaki Terlibat Kontroversi Pembelian Hotel Di Kuching



    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu tiga pejabat di sekitar bandar raya ini yang disyaki terlibat dalam kontroversi pembelian sebuah hotel bertaraf empat bintang oleh Felda Investment Corporation (FIC) di sini hari ini. 

    Serbuan serentak kira-kira pukul 10 pagi itu dilakukan di pejabat Henry Butcher Malaysia (Sarawak), Raine & Horne International Zaki Partners Sdn. Bhd dan Gegasan Abadi Properties Sdn. Bhd di sini. Menurut sumber, ketiga-tiga pejabat tersebut merupakan syarikat atau ejen pemaju hartanah yang dipercayai terlibat dalam urusan pembelian hotel empat bintang tersebut.

    "Serbuan tersebut dilakukan bagi mendapatkan maklumat serta dokumen-dokumen berkaitan bagi urusan siasatan kes itu," katanya ketika ditemui di sini sebentar tadi.

    Sementara itu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan serbuan tersebut. "Serbuan berkenaan merupakan sebahagian daripada prosedur siasatan yang dilakukan pihak kita," ujarnya.

    Media hari ini melaporkan selepas Hotel Park City Grand Plaza di London, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kini sedang menyiasat pembelian sebuah lagi hotel bertaraf empat bintang oleh FIC di Kuching pada harga jauh lebih tinggi daripada asal.

    Siasatan berhubung pembelian hotel dipercayai Merdeka Palace Hotel & Suites itu dibuat susulan siasatan SPRM berkaitan dengan pembelian hotel oleh FIC di London antara tahun 2013 dan 2015. Maklumat awal yang diterima oleh pasukan penyiasat menunjukkan pembelian hotel tersebut telah mengakibatkan kerugian ratusan juta ringgit kepada FIC.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: SPRM Serbu Tiga Pejabat Disyaki Terlibat Kontroversi Pembelian Hotel Di Kuching Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top