My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 20 July 2017

    Garisan Badai Berpunca Daripada Tiupan Angin Berbeza



    Kejadian awam berlapis dan bergulung pada Isnin dipercayai berpunca daripada tiupan angin yang berbeza. Pengarah Jabatan Meteorologi Sabah Azmi Daud menjelaskan bahawa fenomena berkenaan disebabkan tiupan angin yang berbeza dari permukaan berbanding dengan lapisan atasan. 

    “Awan ini biasanya ialah kumpulan ribut petir yang dikenali garisan badai yang terbentuk di kawasan perairan pada waktu malam atau awal pagi. Kemudian, awan ini akan ditolak ke kawasan pedalaman oleh angin barat yang laju,” katanya ketika dihubungi Isnin lalu.

    Fenomena berkenaan yang kelihatan seakan lautan tsunami itu yang dilihat pada awal pagi Isnin mengejutkan penduduk di sekitar bandar raya ini dan kejadian sama turut dilihat di sekitar Beaufort. Sementara itu, berdasarkan tinjauan cuaca sehingga 22 Julai, Azmi berkata kewujudan Ribut Tropika Talas yang membadai daratan Vietnam menjadi Lekukan Tropika sehingga malam Isnin.

    Ribut itu seterusnya menyebabkan peningkatan tiupan serta penumpuan angin barat sehingga berlaku hujan dan ribu petir di kawasan pantai barat dan perairan. “Bermula 20 Julai, keadaan cuaca dijangka kembali normal dengan hujan di beberapa kawasan pantai Sabah pada sebelah pagi.

    “Manakala, pada sebelah petang pula, hujan dan ribut petir dijangka akan berlaku di semua bahagian di Sabah,” jelasnya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Garisan Badai Berpunca Daripada Tiupan Angin Berbeza Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top