My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 June 2018

    Adakah Hasrat Mereka Mahu Menjahanamkan Terus UMNO?



    Tiada angin, tiada ribut secara tiba-tiba Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dikatakan telah membekukan akaun UMNO dan UMNO Negeri Selangor berkuat kuasa serta merta. Dikatakan, tindakan ini dilakukan bagi membolehkan SPRM menyiasat perihal kewangan UMNO bagi melicinkan siasatan mereka. Tidak pula dinyatakan, siasatan apa yang sedang di jalankan.

    Tindakan pembekuan ini dilakukan sehari selepas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh mengumumkan jumlah rampasan yang dibuat di rumah Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang kononnya mencecah angka RM 900 hingga RM 1.1 bilion.

    Agak menghairankan, kenapa pula akaun milik UMNO dibekukan terutamanya setelh pemangku Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan akan menyalurkan semula peruntukan kepada semua 191 Bahagian UMNO di seluruh negara. Apakah motif pembekuan ini sedangkan umum sedia maklum, UMNO bakal mengadakan Pemilihan Agung UMNO pada 30 Jun ini?

    Tambahan pula, yang hangat disiasat sekarang adalah Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, bekas Presiden UMNO dan langsung tidak ada kena mengena dengan UMNO sehingga memaksa SPRM membekukan akaun milik UMNO pusat dan UMNO Selangor. Adakah terdapat motif yang terselindung disebalik tindakan ini?

    Menurut laporan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan berkata, notis pembekuan ini di keluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri yang kini diketuai oleh Tan Sri Muhyiddin Yasin. Melihat akan hal ini, ramai di kalangan ahli UMNO mula mempersoalkan, adakah ini tindakan balas dendam ataupun tindakan sengaja untuk menjahanamkan terus UMNO.

    Manakan tidak, sebelum ini terdapat perkhabaran bahawa kerajaan sedang menyemak semula penangguhan Pemilihan Agung UMNO yang telah diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan (RoS) sehingga April tahun hadapan. Namun, setelah mendapat desakan, UMNO megambil inisiatif mengawalkan pemilihan dengan mengadakan proses pemilihan di semua peringkat di seluruh negara.

    Melihat akan tindakan UMNO ini, tidak ada sebab untuk Pakatan Harapan menjahanamkan UMNO menerusi undang-undang RoS. Apa yang tinggal adalah menyekat semua wang UMNO dari digunakan dan secara tidak langsung, ianya akan memberi tekanan tambahan pada UMNO untuk kembali bangkit terutamanya bagi calon Presiden pilihan ramai, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    Tekanan ini nampaknya mungkin bakal melemahkan terus UMNO dan seandainya sekatan ini berlangsung dalam tempoh yang lama setelah tiada sebarang tempoh akhir sekatan dinyatakan dalam kenyataan SPRM ini, apa yang dikhuatiri, UMNO akan melemah dengan sendirinya dan sukar buat UMNO untuk kembali bangkit.

    Mungkin berita ini akan disambut gembira oleh para penyokong Pakatan Harapan. Namun perlu diingat, dalam amalan demokrasi, sebarang tindakan melemahkan dan menghancurkan parti lawan hanya disebabkan dendam politik merupakan satu tindakan bacul dan tidak mempunyai maruah serta keberanian untuk berhadapan dengan parti lawan.

    Perlu juga ditegaskan bahawa UMNO ditubuhkan pada 1946 dan pernah berhadapan dengan pengharaman hasil daripada sentuhan Tun Dr Mahathir Mohamad. Bukan satu perkara yang menghairankan apabila UMNO mampu juga keluar dari kekejaman lawannya untuk kembali bersaing dan merampas semula tampuk pemerintahan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Adakah Hasrat Mereka Mahu Menjahanamkan Terus UMNO? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top