My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 27 June 2018

    Benarkah Ini Hasil Rampasan Dari Skandal 1MDB?



    Untuk kali kedua dalam tempoh sebulan, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh membentangkan laporan terkini siasatan yang dilakukan oleh pihak PDRM terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak berhubung kes penyelewengan 1MDB dan SRC International Sdn Bhd.

    Sebelum ini, beliau berkata, pihaknya sedang mengira jumlah sebenar hasil rampasan berkenaan dan akan mengumumkannya sedikit masa lagi. Hari ini, dalam satu sidang medianya, beliau mengumukan, jumlah sebenar hasil rampasan berkenaan mencecah antara RM 900 juta sehingga RM 1.1 bilion.

    Jumlah berkenaan termasuklah sebanyak 12,000 pelbagai barang kemas yang ditemui dalam 25 daripada 72 beg yang dirampas. Antara barang kemas itu ialah cincin, berlian, gelang dan subang yang keseluruhannya dengan nilai pasaran kira-kira RM880 juta.

    Selain itu, sebanyak 567 beg tangan membabitkan 37 jenama seperti Hermes, Prada dan Chanel berharga kira-kira RM51.3 juta dirampas. Tambah beliau lagi, sebanyak enam beg mengandungi 423 utas jam tangan bernilai RM78 juta membabitkan lebih 100 jenama.

    Paling utama, sebanyak RM 116.7 juta juga turut dirampas dari kediaman Datuk Seri Mohd Najib yang mengandungi pelbagai matawang asing. Ini menjadikan jumlah keseluruhannya mencecah angka RM 900 juta hingga RM 1.1 bilion.

    Apa yang menariknya, ingin ditanyakan, bagaimana kesemua hasil rampasan ini boleh dikaitkan dengan 1MDB? Ini kerana, sepanjang proses siasatan berlangsung, tidak ada sebarang serbuan dilakukan oleh pihak PDRM di pejabat 1MDB sendiri di Jalan Sultan Ismail. Malah, tidak ada seorangpun Ahli Lembaga Pengarah mahupun CEO 1MDB dipanggil untuk memberi keterangan.

    Sebaliknya, sejak 15 Mei lalu, hanya Datuk Seri Mohd Najib seorang sahaja disiasat termasuk kediamannya diserbu sekurang-kurangnya 5 kali. Bukankah lebih mudah untuk menyiasat 1MDB melalui transaksi akaun serta butiran dokumen yang ada di dalam bangunan mahupun dibawah seliaan Ahli Lembaga Pengarah syarikat itu sendiri?

    Andai berlaku sebarang penyelewengan termasuk memasukkan sejumlah dana yang diragui, kesemuanya dapat dikesan melalui transaksi akaun syarikat. Malah, laporan audit tahunan juga boleh dijadikan bahan bukti untuk melihat sendiri samada berlaku ataupun tidak keculasan dalam urusan syarikat berkenaan.

    Jika difikir secara logik, mana mungkin jumlah RM 900 juta hingga RM 1.1 bilion dapat dilesapkan begitu sahaja dari transaksi perbankan sedangkan kita sendiri, jika memasukkansejumlah wang walaupun nilainya RM 1 sen sekalipun, laporan harian dari pihak bank pasti akan mencatatkan tarikh dan masa transaksi berkenaan berlangsung.

    Lebih-lebih lagi 1MDB sebuah syarikat besar yang pernah menerima suntikan dana dari kerajaan, mana mungkin setiap satu transaksi melibatkan wang Ringgit syarikat langsung tidak di ambil peduli? Ini betul-betul meragukan dan sudah tentu, ianya menuntut satu jawapan paling jelas dari pihak yang menyiasat kes ini.

    Menyentuh mengenai penemuan RM 116.7 juta yang dikatakan wang hasil daripada penyelewengan 1MDB. Perlu diingatkan bahawa dalam beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh Ibu Pejabat UMNO dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sendiri, wang berkenaan adalah wang UMNO yang diamanahkan kepada Presiden parti untuk memegangnya.

    Ramai yang mempersoalkan kenyataan ini kerana jumlah yang disimpan adalah cukup banyak dan terdapat beberapa matawang asing di dalamnya. Baiklah, mari kita renungkan sejenak realiti seseorang calon Pilihan Raya bagi menghadapi tempoh getir berkempen.

    Untuk seseorang calon, memang diberikan peruntukan khas untuknya berkempen.Wang berkenaan di berikan kepada calon dalam bentuk wang tunai. Kenapa berbentuk tunai? Ini kerana, sebagai seorang calon, pastinya ada rakyat yang akan bertemu dengan calon berkenana untuk memohon bantuan dan sebagainya. Tambahan pula sepanjang hari kempen, begitu banyak program bakal diadakan.

    Melihat akan situasi ini, adakah logik seorang calon memberitahu rakyat yang memohon bantuan untuk menunggunya sebentar ke bank untuk mengeluarkan wang? Adakah logik seorang calon menyatakan, meminta pihak yang menyediakan katering, kanopi dan sebagainya, menunggunya sebentar untuk mengeluarkan wang bagi membayar segala peralatan dan makanan yang ditempah?

    Sudah tentu tidak. Umum sedia maklum, mesin ATM hanya boleh mengeluarkan RM 5 ribu sehari. Andai jumlahnya mencecah angka RM 10 ribu, sudah tentu perlu ada tunai di tangan. Inilah tujuan kenapa seseorang calon itu perlu menyimpan tunai yang besar di dalam tangan mereka. Hal yang sama turut diamalkan oleh semua calon dari Pakatan Harapan kerana ini amalan biasa sejak sekian lama.

    Apabila usai Pilihan Raya Umum, adalah menjadi tanggungjawab seseorang calon itu memulangkan wang kempen Pilihan Raya ini kepada Presiden parti dalam bentuk tunai. Bayangkan, UMNO bertanding di lebih 130 kerusi Parlimen dan lebih 300 kerusi DUN, sudah tentu jumlah baki yang tidak digunakan juga cukup besar.

    Disinlah letaknya, kenapa wang berkenaan ditemui di rumah Datuk Seri Mohd Najib dan menyokong dakwaan UMNO dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menyatakn wang berkenaan adalah wang UMNO.

    Menyentuh mengenai kenapa terdapat matawang asing ditemui bersama wang berkenaan, jawapannya cukup mudah. Ia adalah wang sumbangan dari negara asing yang menyokong usaha BN dan Datuk Seri Mohd Najib untuk berkuasa. Untuk apa menukar wang berkenaan sedangkan, sudah menjadi amalan semua parti politik di Malaysia, sekiranya wang derma berkenaan tidak digunakan, adalah molek wang berkenaan di pulangkan atas semangat muhibbah dan setiakawan.

    Baiklah, mari kita lihat Standard Operations Procedure (SOP) sekiranya menyentuh tentang wang tunai yang dirampas. Menerusi beberapa semakan, sekiranya terdapat wang tunai yang dirampas dalam satu-satu sebuan, wang berkenaan perlu dikira sehelai demi sehelai di hadapan wakil SPRM, PDRM dan Peguam Negara yang mana setiap nombor siri pada wang berkenaan perlu dicatatkan dan disahkan oleh kesemua wakil berkenaan.

    Ini penting supaya apabila kes ini dibawa kemahkamah, Hakim yang mengadili kes berkenaan akan bertanyakan kesahihan wang berkenaan dan pengesahan yang dibuat oleh semua agensi yang terlibat semasa mengira hasil rampasan wang berkenaan. Andai ini tidak dilakukan, mahkamah mempunyai hak untuk menolak kes pendakwaan ini kerana dianggap sebagai tidak lengkap dan tidak mempunyai asas bukti yang kukuh.

    Inilah persoalannya, adakah wang berkenaan sudah siap dikira ini sudah disahkan oleh ketiga-tiga badan berkenaan? Ini bukan kes mencuri telur ayam atau mencuri susu formula di hypermarket. Ini adalah melibatkan rampasan wang tunai dan pelbagai barangan lain yang boleh dikategorikan sebagai jumlah yang cukup besar.

    Hari ini, rakyat menanti dengan penuh minat, adakah Datuk Seri Mohd Najib dan isteri akan diheret ke mahkamah setelah usaha SPRM mengaitkan mereka berdua dengan skandal 1MDB dan SRC International menemui kegagalan.

    Andai benar mereka berdua dijadikan suspek dan perlu dihadapkan ke mahkamah, lakukanlah demi kebenaran dan keluhuran Undang-Undang. Biar mereka menjawab segala pertuduhan berkenaan di Court of Law bukannya melalui kenyataan demi kenyataan media yang dikeluarkan oleh pelbagai pihak.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Benarkah Ini Hasil Rampasan Dari Skandal 1MDB? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top