My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 25 June 2018

    Bertabahlah Untuk Penggal Ini...




    Sudah memasuki 46 hari pentadbiran Pakatan Harapan di negara ini. Sepanjang tempoh berkenaan, banyak perkara yang menjadi buah mulut rakyat berlaku terutamanya membabitkan kegagalan kerajaan Pakatan Harapan memenuhi 10 janji 100 hari yang terkandung di dalam manifesto mereka untuk Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu.

    Memang menjadi buah mulut rakyat apabila Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada awalnya di turunkan kepada 0 peratus sebelum wujud cadangan untuk melaksanakan semula sistem kutipan cukai SST yang dicadangkan sebanyak 10 peratus. Beberapa hari ini, heboh pula diperkatakan akan cukai GST akan dikenakan pada kadar 5 peratus.

    Impak daripada keputusan flip flop sebegini, rakyat menanggung kesannya. Manakan tidak, di pasaran hari ini, majoriti barang keperluan sudah meningkat antara 5 hingga 15 peratus tanpa ada sebarang kawalan khusus. Persoalannya, bukankah cukai GST ini dijanji akan dimansuhkan sebaik sahaja mereka merampas kuasa dari kerajaan BN? Kenapa masih wujud cukai ini setelah mereka berkuasa?

    Itu baru satu bab. Sebenarnya, banyak lagi perkara yang mendatangkan kemarahan rakyat yang merasakan diri mereka seolah-olah tertipu. Lihat sahaja bagaimana pemecatan serta merta lebih 17 ribu orang penjawat awam lantikan kontrak sewaktu umat Islam sedang bersiap sedia menyambut bulan Ramadhan dan Syawal.

    Tidak cukup dengan itu, elaun JKKK serta yang terbaru, elaun yang diterima oleh nelayan juga di mansuhkan atas alasan berjimat cermat. Itu belum lagi kisah bagaimana kerajaan hari ini menghentikan dan mengkaji semula pelbagai projek infra rakyat yang dirancang pembinaannya oleh kerajaan terdahulu seperti MRT3, HSR, ECRL dan sebagainya.

    Apa yang mereka sibukkan adalah menyiasat 1MDB, SRC International dan derma RM 2.6 bilion sedangkan kesemua kes-kes ini langsung tidak mendatangkan faedah terus kepada rakyat. Isu seperti memansuhkan pembayaran semula PTPTN dan memansuhkan segala hutang warga Felda langsung tidak diberi perhatian sewajarnya.

    Benar, semakin hari semakin jelas rungutan rakyat akan kegagalan kerajaan menunaikan janji mereka kepada rakyat seperti yang terkandung di dalam manifesto mereka. Malah, bukan satu perkara yang mengejutkan apabila Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dan Perdana Menteri sendiri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui sukar untuk menunaikan janji mereka kepada rakyat.

    Menariknya, kegagalan ini diletakkan di bahu kerajaan terdahulu kononnya telah merosakkan ekonomi negara. Walhal, beberapa hari setelah membentuk kerajaan, orang mereka sendiri mengakui bahawa ekonomi Malaysia diuruskan dengan baik dengan aset negara juga berada pada tahap kukuh. 

    Lebih hebat lagi, mereka baru sahaja mewarisi sebuah kerajaan dalam tempoh 46 hari sedangkan kerajaan terdahulu, turut mempunyai hutang yang hampir sama tetapi mampu untuk menunaikan segala janji untuk rakyat. Bagaimana kerajaan terdahulu mampu menunaikan janji untuk rakyat sedangkan kerajaan baru ini memberi alasan yang sama sekali tidak munasabah?

    Apa yang boleh kita lakukan, hanyalah terus merungut dengan pelbagai tekanan yang kita hadapi hari ini. Tidak ada apa yang mampu kita lakukan dalam tempoh sepenggal ini kerana kuasa memilih telah membuat keputusan memilih sebuah kerajaan yang hanya tahu menabur janji namun amat sukar untuk mereka tepati.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Bertabahlah Untuk Penggal Ini... Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top