My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 25 June 2018

    Padah Percaya Bomoh



    Disangka disampuk hantu, seorang wanita diselar lidahnya menggunakan trisula oleh bomoh yang ‘merawatnya.’ Jatha Devi, 25, dari Pali, Rajasthan, sudah lama mengalami masalah kesihatan, namun selepas beberapa kali dibawa suaminya, Kishan Jat, untuk pemeriksaan di hospital kerajaan, masih tiada perubahan.

    Menurut laporan Daily Mail yang memetik media tempatan, Susulan itu, saudara-maranya mendakwa dia disampuk roh jahat dan mencadangkan berubat dengan bomoh. Bomoh berkenaan, Jairam Bhat, percaya menggunakan besi panas dapat mengubati penyakit tertentu selain membantu orang yang dirasuk roh jahat.

    Dia menyelar bibir, lidah, dahi serta lengan mangsa selama dua hari menggunakan trisula panas. Akibatnya, keadaan Jatha semakin teruk, malah dia langsung tidak boleh bercakap, sebaliknya hanya merintih kesakitan. Keluarganya yang semakin risau, menghantarnya ke hospital untuk rawatan lanjut dan doktor mendapati dia sebenarnya menghidap penyakit mental iaitu psikosis akut.

    Pakar psikiatri Dr Daljeet Singh Ranawat berkata: “Akibat penyakit mentalnya, Jatha mengalami halusinasi, keresahan, kesukaran bercakap, selain sering keliru dan sukar tidur.

    “Mujur ia boleh diubati, malah tempoh rawatannya tidak lebih enam bulan. Kecederaannya juga semakin pulih jadi buat masa ini kami memberikan masa kira-kira 15 hari untuk memastikan dia benar-benar sihat sebelum memulakan rawatan seterusnya.”

    Sementara itu, pegawai polis kanan Simartha Ram berkata, suami Jatha membuat laporan polis menyebabkan Bhat ditahan untuk membantu siasatan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Padah Percaya Bomoh Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top