My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 June 2018

    Cukup Pelik Dengan Kes Najib Dengan Pencuri Dan Perompak Biasa



    Sudah menjadi tular di laman sosial apabila pendedahan yang dibuat oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial,Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh semalam berhubung barangan rampasan yag dibuat di rumah Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak sekitar bulan lalu.

    Sehingga kini, ianya menjadi bualan ramai kerana ramai yang berasa pelik, bagaimanakan pihak berkuasa menjalankan siasatan mereka. Manakan tidak, belum ada sebarang pendakwaan dilakukan terhadap Datuk Seri Mohd Najib mahupun Datin Seri Rosmah namun dari kenyataan yang dikeluarkan semalam seolah-olah hukuman telah pun dijatuhkan keatas mereka.

    Memang cukup pelik apabila kita mengikuti kronologi kes ini. Semuanya bermula sekitar 15 Mei yang lalu apabila sepasukan polis telah menyerbu rumah Datuk Seri Mohd Najib bagi mencari bukti sebarang salah laku berhubung1MDB dan SRC International Sdn Bhd.

    Apa yang menghairankan, jika benar mahu menyiasat sebarang salah laku berhubung skandal 1MDB dan SRC International, kenapa tidak di mulakan dari 1MDB itu sendiri? Sudah tentu segala bahan bukti dan pencarian tidak sukar dilakukan kerana di sana, segala bentuk penyata kewangan, kontrak mahupun minit mesyuarat tersimpan rapi.

    Lebih menghairankan apabila, cara pengendalian kes ini cukup meragukan. Baiklah, mari kita lihat bagaimana kes perompak besar dikendalikan. Kebiasaannya, kita akan melihat kesemua hasil rompakan seperti wang tunai, telefon bimbit, senjata mahupun topeng muka akan dipamerkan untuk tatapan media. Malah pesalah juga, akan direman terlebih dahulu sebelum segala barangan berkenaan dipamerkan.

    Dalam kes melibatkan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan isteri, mereka berdua belum lagi direman. Malah, segala hasil rampasan pula hanya dipamerkan menerusi edaran gambar sahaja. Langsung tidak ditunjukkan secara realitinya hasil rampasan berkenaan. Bukankah ianya menimbulkan begitu banyak persoalan bagi kalangan rakyat hari ini?

    Sudahlah pejabat 1MDB di Jalan Sultan Ismail sendiri tidak diserbu, tidak ada seorang pun Pengarah Eksekutif syarikat mahupun Board of Director syarikat dipanggil untuk memberi keterangan. Semua pertuduhan hanya berkisar kepada hasil rampasan yang di lakukan selama beberapa hari oleh anggota polis.

    Kita tidak mempertikaikan urusan pihak PDRM dalam menyiasat kes ini. Malah, rakyat juga menyokong penuh apa jua siasatan yang dilakukan dan langsung tiada bantahan sekiranya pihak PDRM sendiri menemui bukti sahih segala rampasan berkenaan mempunyai kaitan dengan 1MDB mahupun SRC International Sdn Bhd.

    Cuma, apa yang dihairankan adalah, menerusi kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sendiri dalam beberapa temubual yang dilakukan, beliau sendiri mengakui kekurangan bukti dan sedang berusaha keras untuk mengumpulkan bukti berlakunya penyelewengan melibatkan dana 1MDB.

    Di sinilah wujud kebimbangan, siasatan dan serbuan berkenaan dilakukan mungkin berunsurkan politik semata-mata.Kes ini disiasat bukan melalui standard operation procedure (SOP) biasa yang dilakukan oleh pihak PDRM. Umum dahulu baru mencari bukti bukanlah satu tindakan yang wajar kerana dibimbangi, rakyat akan mula mempersoalkan tindakan ini kelak.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Cukup Pelik Dengan Kes Najib Dengan Pencuri Dan Perompak Biasa Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top