My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 June 2018

    Ringan Sungguh Sara Hidup Rakyat Sejak 1MDB Disiasat



    Sejak 10 Mei lalu, sehari selepas Pakatan Harapan berjaya memenangi Pilihan Raya Umum ke14, antara sasaran utama Pakatan Harapan adalah membongkar habis-habisan 1MDB, SRC International dan juga isu derma RM 2.6 bilion. Langsung mereka terlupa akan 10 janji 100 hari yang terkandung di dalam manifesto mereka belum ini.

    Benar, selama lebih 4 tahun Pakatan Harapan menjaja cerita kononnya 1MDB mempunyai deretan skandal yang hanya tunggu masa sahaja untuk didedahkan. Malah, sepanjang tempoh kempen Pilihan Raya Umum ke 14, kesemua calon Pakatan Harapan menjaja cerita kononnya Pakatan Harapan sudah mempunyai cukup bukti untuk mengheret Datuk Seri Mohd Najib ke Sungai Buloh andainya berkuasa.

    Hari ini, setelah 48 hari sudah berlalu, apa yang disaksikan adalah siri penggeledahan demi penggeledahan, kenyataan media dari pihak SPRM, Menteri Kewangan dan Perdana Menteri itu sendiri. Langsung tiada sebarang pendakwaan di buat walaupun hasil penggeledahan, pihak JSJK mengumumkan, telah berjaya merampas barangan yang bernilai RM 900 juta hingga RM 1.1 bilion.

    Paling menarik, rakyat terutama para penyokong Pakatan Harapan seolah-olah telah bebas dari sebarang bebanan tekanan hidup yang mereka hadapi sewaktu Barisan Nasional masih menjadi kerajaan hanya disebabkan siasatan berterusan keatas 1MDB. Langsung sukar untuk kita melihat sebarang komen mengeluh mengenai kenaikan harga barang, GST mahupun harga runcit semasa minyak petrol.

    Walhal, sepanjang tempoh pentdbiran kerajaan baru ini, tidak ada penurunan harga minyak sebanyak RM 1.50 berlaku, GST tidak di mansuhkan, hutang PTPTN kekal berjalan seperti biasa, tol-tol masih kekal beroperasi dan paling utama, harga barangan samada barangan keperluan mentah mahupun sudah siap di bungkus,semakin hari semakin naik mendadak.

    Paling mencuri tumpuan adalah, disebalik keengganan mereka memansuhkan GST, kerajaan dikatakan bakal mengenalkan semula cukai SST yang caj cukainya sebanyak 10 peratus. Namun menurut satu sumber lagi, kerajaan turut dalam pertimbangan untuk kekal melaksanakan GST pada kadar 5 peratus.

    Pada masa yang sama, kerajaan juga hari ini giat melancarkan kempen berjimat cermat termasuk melancarkan tabung kutipan bagi meringankan beban kerajaan membayar hutang. Malah, semua projek mega juga di kaji dan ada diantaranya tidak diteruskan oleh kerajaan baru kerana dikatakan ianya membazir.

    Menariknya, baru seminggu membentuk kerajaan, kerajaan telah menganugerahkan projek mega bernilai RM 30 bilion kepada Tan Sri Ting Pek King untuk membangunkan satu projek di Langkawi. Kemudian, kerajaan mengumumkan akan membawa siaran langsung Piala Dunia Russia 2018 melalui RTM dengan pembelian hak penyiaran dari Astro yang dianggarkan bernilai RM 30 juta.

    Tidak cukup dengan itu, kerajaan juga pada mulanya mahu membatalkan pembinaan HSR dan sanggup membayar pampasan sebanyak RM 50 juta kepada Singapura sebelum keputusan ini ditarik balik dan dalam proses kajian. Terbaru, projek ECRL yang dianggarkan menelanbelanja RM 55 bilion kini telah meningkat kepada RM 70 bilion dan diserahkan kepada kroni utama Tun Dr Mahathir, Tan Sri Vincent Tan.

    Mungkin bagi kerajaan hari ini, apa yang mereka buat hari ini, adalah untuk meringankan kos sara hidup rakyat terutama melalui siasatan berterusan keatas 1MDB. Selama 48 hari mentadbir negara, hanya topik 1MDB sahaja yang dibincangkan dan ianya mungkin dianggap kerajaan mampu menurunkan harga barangan di pasaran tempatan serta mampu mengembangkan ekonomi negara.

    Mungkin juga dengan penganugerahan projek mega kepada beberapa orang kroni rapat, mampu menaikkan semula indeks KLSE yang mengalami penurunan 16 hari berturut-turut. Mungkin juga, dengan kenaikan kos pembinaan ECRL mampu untuk menaikkan semula nilai Ringgit Malaysia berbanding Dolar Amerika.

    Bak kata ramai penggiat media sosial pembangkang hari ini, kita wajar bersyukur dengan apa yang ada. Mungkin, setelah siap pendakwaan terhadap Datuk Seri Mohd Najib dan 1MDB, kerajaan boleh memberi beras secara percuma setiap bulan dengan kos kenaikan harga barang juga akandapat dikawal dan direndahkan. Siapa tahukan....
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Ringan Sungguh Sara Hidup Rakyat Sejak 1MDB Disiasat Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top