My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 June 2018

    Kuasa Beli Naik



    Pemindahan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kepada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sepatutnya positif untuk kuasa beli, kata penganalisis dari Hong Leong Investment Bank (HLIB). Bank pelaburan berkenaan menyifatkan langkah itu adalah positif bagi pengguna. 

    “Malah sebelum pemansuhan GST, terdapat petunjuk yang memberangsangkan dengan pertumbuhan penggunaan swasta pulih daripada paras rendahnya yang dicatatkan sekitar 2015 hingga 2016. 

    “Pertumbuhan jualan runcit juga meningkat semula ke paras pra-GST pada 2015 dan Indeks Sentimen Pengguna (CSI) suku pertama 2018 sebanyak 91, paras tertinggi pasca GST,” katanya dalam nota penyelidikannya.

    Menurutnya, sasaran kerajaan untuk mencapai pengurangan defisit kepada 2.8 peratus tahun ini dijangka mampu dicapai meskipun kehilangan pendapatan susulan pemansuhan GST. Bagaimanapun, kemampuan kerajaan untuk terus mencapai sasaran penurunan berterusan defisit untuk tahun mendatang kekal tidak menentu.

    “Kami percaya sasaran defisit bajet 2.8 peratus boleh diraih dengan pengenalan semula SST, pendapatan daripada harga minyak mentah global yang tinggi, dividen lebih baik daripada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) serta pengurangan perbelanjaan kerajaan,” katanya.

    Menurutnya, janji manifesto kerajaan semasa sedang dilaksanakan termasuk mengenakan GST sifar, menetapkan harga petrol dan mengkaji semula projek infrastruktur mega.

    Sementara langkah berkenaan dijangka merangsang penggunaan dalam jangka sederhana, ia berkata, kerajaan dijangka berdepan kerugian pendapatan sebanyak RM21 bilion yang dijangka diimbangi dengan pengenalan semula SST (RM4 bilion), mendapat bayaran dividen tinggi daripada syarikat berkaitan kerajaan GLC (RM5 bilion), peningkatan pendapatan minyak (RM5.4 bilion) dan mengkaji semula, membatalkan dan berunding semula sekurang-kurangnya RM10 bilion projek.

    Katanya, meskipun bukan mudah untuk mengenal pasti dan mengurangkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM10 bilion dalam jangka pendek, namun HLIB lega dengan komitmen kerajaan itu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kuasa Beli Naik Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top