My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 25 June 2018

    Usah Reka Fitnah Kononnya Zahid Orang Suruhan Tun M



    Sekalung tahniah diucapkan kepada Datuk Asyraf Wajdi Dasuki, Datuk Noraini Ahmad dan Datuk Zahida Zarik Khan yang berjaya memenangi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Ketua Pergerakan Wanita UMNO dan Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia untuk penggal 2018 / 2021 kelmarin.

    Nyata, pemilihan ketiga-tiga calon ini merupakan satu pembaharuan yang cukup diinginkan oleh majoriti ahli UMNO yang mahu melihat parti keramat orang Melayu ini kembali kukuh walaupun tidak sehebat seperti UMNO yang dahulu. Setidak-tidaknya, ketiga-tiga mereka berani menghadapi cabaran baru untuk membina semula UMNO dari sisa-sisa kekalahan pada PRU ke 14 yang lalu.

    Paling menarik untuk ditunggu adalah pada 30 Jun ini apabila kesemua ahli UMNO kembali memberikan perhatian penuh terhadap pemilihan Presiden UMNO yang baru setelah penyandangnya sebelum ini, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, meletakkan jawatan kerana memikul tanggungjawab kekalahan UMNO dan BN.

    Umum sudah mengetahui bahawa tiga calon telah menawarkan diri iaitu Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Tan Sri Tengku Razaliegh Hamzah dan Khairy Jamaluddin yang mana ketiga-tiga mereka menawarkan kebangkitan semula UMNO dengan cara yang berbeza.

    Apa yang mendukacitakan adalah terdapat kempen kotor yang cuba dimainkan oleh orang-orang calon tertentu bagi merendah-rendahkan dan menjatuhkan imej pemangku Presiden UMNO, Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi. Ada tuduhan yang dilemparkan kononnya beliau adalah orang Tun Dr Mahathir yang kini menerajui Pakatan Harapan.

    Memang cukup menghairankan, bagaimana tuduhan ini boleh dikeluarkan hanya dengan beberapa keping gambar sewaktu beliau bertemu dengan Tun M atas urusan politik. Bukan satu perkara yang menghairankan apabila pemimpin lawan bertemu dengan seseorang Perdana Menteri atas urusan politik.

    Sebagai contoh, masih ingat bagaimana beberapa keping gambar yang tersebar luas pada tahun 2013 sewaktu Datuk Seri Anwar Ibrahim duduk bersama Datuk Seri Mohd Najib sambil meminum teh di Perkarangan Parlimen? Adakah pada ketika itu kita mendengar yang Datuk Seri Anwar adalah orang Datuk Seri Mohd Najib di dalam Pakatan Rakyat pada ketika itu?

    Samalah dengan apa yang berlaku terhadap Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sewaktu bertemu dengan Tun M. Adakah pertemuan berkenaan boleh dianggap sebagai beliau menjadi orang suruhan Tun M di dalam UMNO? Adakah menjadi satu kesalahan besar buat seorang pemimpin UMNO bertemu dengan lawannya atas semangat muhibbah?

    Perlu juga diingatkan bahawa bukan nama Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang disebut oleh Tun M sebagai calon paling ideal untuk menerajui UMNO. Sebaliknya, nama beliau disebut sendiri oleh bekas Presiden UMNO sebagai orang yang memangku jawatan Presiden UMNO sementara UMNO kehilangan nakhoda sebelum ini.

    Lihat sahaja bagaimana beliau melayani pelbagai tuduhan yang dilemparkan keatasnya. Beliau mengharungi pelbagai perih getir dan fitnah dengan cukup tenang, sama seperti rakan baiknya, Datuk Seri Mohd Najib.

    Sebaliknya, lawan beliau untuk kerusi Presiden UMNO ini, begitu giat menunding jari kearah bekas Presiden UMNO kononnya segala yang berlaku di dalam UMNO ini adalah hasil daripada tangan beliau. Walhal, jika difikirkan secara logik, antara punca kekalahan UMNO adalah disebabkan penolakan pengundi muda terhadap UMNO dan BN secara amnya.

    Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah melakukan sedaya yang mampu untuk memulihkan UMNO disaat ahlinya sendiri bergolak menyalahkan antara 1 sama lain. Sepatutnya, mandat Presiden diserahkan kepada seorang yang berada di saf kepimpinan tertinggi yang menjadi tulang belakang UMNO selama ini.

    Benar, UMNO memerlukan satu reformasi kepimpinan secara menyeluruh. Namun, jika politik hasut menghasut dan fitnah memfitnah ini terus diamalkan, apalah bezanya antara UMNO dan Pakatan Harapan yang diketahui umum menang hasil daripada deretan fitnah yang mereka taburkan kepada rakyat untuk memburukkan kesemua pemimpin BN dahulu?

    Andai mahu berpolitik, lakukan dengan penuh kematangan. Bukan melabelkan lawan dengan pelbagai tuduhan kerana cara berpolitik sedemikian dikhuatiri bakal merosakkan keharmonian UMNO yang kini di dalam proses baik pulih setelah mengalami kekalahan buat kali pertama di dalam sejarah.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Usah Reka Fitnah Kononnya Zahid Orang Suruhan Tun M Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top