My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 26 January 2017

    Jika Laporan CIA Itu Fitnah, Samanlah!



    Boleh dikatakan, sepanjang Tun Dr Mahathir Mohamad menyerang Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan 1MDB, antara ayat yang selalu diulangi oleh Mahathir adalah mencabar Datuk Seri Mohd Najib menyaman dirinya. Malah, beliau juga mencabar Datuk Seri Mohd Najib menyaman The Wall Street Journal (WSJ) yang didakwa menyebarkan berita palsu terhadap diri Perdana Menteri.

    Walaupun berulang kali diberi penjelasan, kenapa Datuk Seri Mohd Najib tidak menyaman WSJ, namun hal ini kerap diputar belitkan oleh Mahathir dan pembangkang yang mendakwa Datuk Seri Mohd Najib takut untuk bertindak.

    Untuk rekod, tindakan Datuk Seri Mohd Najib tidak menyaman WSJ adalah kerana, WSJ sendiri tidak mempunyai pejabat operasinya di Malaysia. Malah, untuk menyaman WSJ di Amerika bakal berhadapan dengan kerumitan kerana dasar media Amerika sendiri menghalang tindakan seumpama ini berlaku.

    Namun, sebaik sahaja CIA mendedahkan laporan lengkap hasil siasatan mereka keatas skandal BMF dan pembunuhan tragis Allahyarham Abdul Jalil Ibrahim, Mahathir bertindak mengeluarkan kenyataan ianya bersifat politik dan mahu mengancam kedudukannya. Atas dasar apa Mahathir mendakwa demikian?

    Sebenarnya, CIA akan mula mendedahkan laporan siasatan mereka kepada umum setelah sesuatu kes berkenaan tidak diambil tindakan susulan oleh sesebuah negara dalam tempoh 20 hingga 30 tahun. Setelah sesuatu laporan berkenaan tidak diambil tindakan susulan, maka CIA akan mendedahkan hasil laporan mereka kepada umum dan ianya adalah proses biasa yang dijalankan oleh agensi berkenaan.

    Tidak timbul soal mempolitikkan sesuatu isu kerana jika kita selidiki, CIA sendiri pernah mengeluarkan laporan siasatan mereka terhadap ramai pemimpin dunia yang lain termasuklah hasil siasatan keatas Amerika sendiri kepada umum. Jadi, di mana asasnya dakwaan Mahathir yang mendakwa CIA hanya menyasarkannya dan ianya bersifat politik?

    Tiada siapa pun dalam negara ini mengarahkan CIA mengeluarkan hasil laporan siasatan mereka kepada umum. Malah, selama lebih 34 tahun siasatan berkenaan dijalankan, kerajaan Malaysia langsung tidak pernah membuka kes berkenaan sebaik sahaja ianya disahkan sebagai tiada kes semasa Suruhanjaya Siasatan DiRaja membentangkan di Parlimen pada tahun 1985.

    Jika Mahathir merasakan ianya mengancam kedudukannya sebagai Pengerusi PPBM dan ahli Pakatan Harapan serta menyifatkan sebagai satu pendedahan berunsur politik, kenapa Mahathir tidak mengambil tindakan keatas CIA seperti yang pernah beliau suarakan terhadap Datuk Seri Mohd Najib sebelum ini?

    Mahathir sendiri mempunyai akses luas di peringkat antarabangsa di mana hubungan akrabnya dengan George Soros, mungkin boleh membantu. Jadi, saman sahajalah CIA jika beliau merasakan dirinya terancam. Rakyat mahu juga melihat, adakah beliau berani membersihkan namanya sebelum ajalnya datang menjemput.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jika Laporan CIA Itu Fitnah, Samanlah! Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top