My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 31 January 2017

    Tumpu Dagangan Negara ASEAN




    Malaysia akan meningkatkan perdagangan dengan negara ASEAN dan Asia terutama China susulan pengunduran Amerika Syarikat (AS) daripada Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) pada 23 Januari lalu. 

    Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, negara anggota ASEAN akan menjadi tumpuan utama perdagangan Malaysia diikuti negara Asia lain khususnya China, Korea Selatan, Jepun dan India.

    Beliau berkata, 10 negara ASEAN tetap menjadi keutamaan Malaysia manakala China dan negara di kawasan timur laut Asia seperti Jepun dan Korea Selatan serta India juga sama penting. “Setakat ini, China masih menjadi rakan dagangan kita yang terbesar. Ini bukan perkara baharu kerana kita selalu menjalinkan kerjasama dengan negara itu.

    “Selain itu, kita juga akan memberikan tumpuan kepada negara Asia lain iaitu Jepun, Korea Selatan dan India sebagai rakan dagangan kerana turut mempunyai potensi sama dalam pembangunan ekonomi,” katanya selepas menyampaikan sumbangan dan melawat masyarakat Tionghua sempena sambutan Tahun Baru Cina, di sini, kelmarin.

    Menurutnya, walaupun AS menarik diri daripada TPPA, ia tidak bermakna kerjasama dengan negara lain yang menandatangani perjanjian itu tamat.

    Isnin lalu, Presiden baru AS, Donald Trump secara rasmi menandatangani arahan eksekutif penarikan diri negara itu daripada TPPA dengan alasan perjanjian itu boleh menyebabkan kehilangan pekerjaan di AS serta pengaliran keluar dana ke negara anggota TPPA lain.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tumpu Dagangan Negara ASEAN Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top