My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 17 January 2017

    'Pengeras' RM400 Untuk Sijil Bersih


    Bayar sahaja RM400 akan terus dapat sijil kategori premis makanan gred A iaitu sangat bersih. Itu pengeras dikenakan sindiket menjual sijil kebersihan kepada pemilik restoran dan kedai makan di sekitar daerah ini. 

    Difahamkan, sindiket terbabit mengunjungi premis makanan dengan berpakaian kemas dan menyamar kononnya dilantik Majlis Perbandaran Sepang (MPSepang) untuk melakukan pemeriksaan.

    Yang Dipertua MPSepang Datuk Puasa Md Taib berkata, menerusi aduan diterima daripada pemilik premis makanan, mereka mengatakan ditipu serta dipaksa membeli sijil berkenaan. “Kami merujuk perkara ini kepada Kementerian Kesihatan sama ada wujud atau tidak sijil pengesahan daripada pihak itu selain akan membuat laporan polis,” katanya ketika dihubungi media.

    Pada masa sama, beliau berkata, sijil yang sah dikeluarkan MPSepang tidak memerlukan bayaran. “Sijil berkenaan percuma dan kebiasaannya dikeluarkan setiap awal tahun,” katanya.

    Dalam pada itu, Puasa menasihati peniaga premis makanan supaya berwaspada serta merujuk perkara itu kepada MPSepang bagi memastikan mereka tidak ditipu.

    Penipuan sijil oleh sindiket itu susulan aduan membabitkan pemilik premis makanan di pusat komersial Cyberjaya yang memaklumkan, mangsa ditipu serta dipaksa membelinya dengan harga RM400 oleh sindiket menyamar sebagai individu dilantik MPSepang.

    Kes kedua membabitkan hasil pemeriksaan pegawai Jabatan Kesihatan MPSepang di premis makanan di Kampung Dato’ Abu Bakar Baginda dan sindiket itu dipercayai menggunakan modus operandi sama.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: 'Pengeras' RM400 Untuk Sijil Bersih Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top