My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 26 January 2017

    Tiada Sebab Untuk Kami Bekerjasama Semula Dengan DAP - PAS



    Setiap kali tibanya musim Pilihan Raya Umum, antara langkah awal yang cuba dilakukan DAP adalah untuk memujuk PAS bekerjasama dengan mereka dalam gabungan parti pembangkang. Sebagai contoh, pada 2004, DAP berjaya memujuk PAS untuk membentuk Barisan Alternatif dan kerjasama ini diteruskan pada 2008 dalam pembentukan Pakatan Rakyat.

    Namun, segala-galanya berakhir pada 2015 apabila akhirnya, Muktamar PAS mengambil keputusan untuk memutuskan hubungan mereka dengan DAP dan sekaligus meleburkan Pakatan Rakyat yang dibina sejak 2008.

    Kini, DAP tampil lagi untuk memujuk PAS bergabung semula dengan mereka menghadapi PRU ke 14. Menariknya, kali ini, Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad secara terang-terangan telah menolak sebarang kerjasama dengan PAS namun pendapat ini disanggah Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang yang merasakan, kehadiran PAS masih relevan dalam Pakatan Harapan.

    Mengulas tentang situasi ini, seorang wakil Dewan Pemuda PAS yang enggan namanya di siarkan memberitahu, tiada sebab untuk PAS kembali bekerjasama dengan DAP setelah dua kali mereka di permainkan oleh DAP. Paling melukakan PAS apabila Lim Guan Eng sendiri menempelak PAS sebagai parti penyebuk dalam urusan pentadbiran negeri Pulau Pinang.

    Beliau juga setuju dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Ahmad Yakob yang dilaporkan berkata, DAP hanya mahu melemahkan PAS dari dalam jika PAS bersetuju bergabung semula dengan DAP. Apa yang telah dilakukan DAP semasa mereka menaja PAN sudah cukup mengajar PAS supaya lebih berhati-hati pada kali ini.

    Lagipun, katanya, DAP hanya mahukan undi ahli PAS untuk kekal berkuasa di dalam Pakatan Harapan dan seterusnya menumbangkan Barisan Nasional. DAP juga bimbang, mungkin akan wujud pertandingan 3 penjuru antara BN, Pakatan Harapan dan DAP dalam mana-mana kerusi Pilihan Raya. Atas sebab itulah, DAP dilihat cukup kemaruk untuk menjalinkan kerjasama semula dengan PAS.

    Mungkin ada benarnya dakwaan beliau. Namun harus diingat, masih ada lagi puak-puak yang lebih cenderung kepada Pakatan Harapan di dalam PAS yang ingin melihat PAS hancur dari dalam. Puak-puak inilah yang mungkin akan mempengaruhi sebarang keputusan pucuk pimpinan PAS dalam menentukan hala tuju PAS pada PRU ke 14 kelak.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tiada Sebab Untuk Kami Bekerjasama Semula Dengan DAP - PAS Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top