My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 31 January 2017

    Terpaksa Lepaskan Mayat Rakan




    Sekumpulan 27 pelancong China yang terapung selama hampir 32 jam di laut Sabah selepas bot catamaran mereka pecah dan karam Sabtu lalu terpaksa mengambil tindakan me­nyayat hati apabila melepaskan rakan-rakan yang sudah mati atau nyawa-nyawa ikan daripada tali yang diikat antara mereka. 

    Berkongsi detik hitam itu, mangsa, Fan Li Xia, 40, bersama tujuh rakan lain yang dijumpai bot nelayan di perairan Semarang di sini memberitahu, sebelum bot yang dinaikinya pecah dan karam, kru bot telah me­ngikat semua penumpang menggunakan tali khas dan dibahagikan dalam tiga kumpulan.

    Ia bagi memastikan mangsa tidak berpecah ketika dipukul gelombang ombak kuat. Namun, luah Li Xia, apa yang menyedihkan tatkala berjuang bersama-sama di tengah lautan mereka terpaksa mengambil pendekatan mementingkan diri dengan melepaskan satu per­satu mangsa yang dilihat semakin lemah dan tidak bernyawa.

    “Kami perlu meleraikan tali rakan yang tidak lagi bermaya dan sudah mati bagi mengurangkan beban dan memudahkan pergerakan. Perasaan pada waktu itu bercampur-baur tetapi apakan daya kami perlu terus kekal berada di permukaan air.

    “Hakikatnya, bukan mudah untuk bertahan selama 32 jam di laut dalam keadaan sejuk dan kelaparan,” jelasnya ketika di­temui di Hospital Queen Elizabeth 1 di sini semalam.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Terpaksa Lepaskan Mayat Rakan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top