My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 March 2017

    Cara Politik Lim Kit Siang Sama Seperti Katak



    Jika kita membicarakan tentang kecederunga politik Lim Kit Siang, sudah pasti kotak pemikiran kita akan terarah kepada cara berpolitik ala rasisnya. Disamping itu juga, selain daripada Tun Dr Mahathir yang cukup aktif berpolitik walaupun sudah mencecah usia 92 tahun, Lim Kit Siang adalah seorang ahli politik veteran yang tidak pernah kenal erti bersara.

    Pada usia 76 tahun, Lim Kit Siang terus aktif berpolitik. Malah, penguasaannya di dalam DAP itu sendiri langsung tidak dapat digugat oleh sesiapapun. Tidak hairanlah apabila Kit Siang meletakkan kaum keluarganya memenuhi kerusi kepimpinan parti. Dari anaknya sehinggalah ke sepupu serta anak saudara, semuanya digunakan untuk melindungi kuasanya semata-mata.

    Agak menarik untuk di perkatakan apabila melihat kepada tempat beliau bertanding pada setiap Pilihan Raya. Beliau mula masuk bertanding pada Pilihan Raya Umum tahun 1969 apabila berjaya memenangi kerusi Bandar Melaka. Di sini, beliau mampu bertahan sehingga 1974 sebelum berpindah ke kerusi Parlimen Kota Melaka selama sepenggal dari 1974 hingga 1978.

    Pada 1978, beliau bertanding pula di kerusi Petaling Jaya dan bertahan selama sepenggal sebelum kembali semula ke Melaka pada tahun 1982. Pada 1986, Kit Siang beralih ke kerusi Tanjung di Pulau Pinang di mana dia bertahan di kerusi ini sehingga 1999. Pada pilihan raya tahun 1999, Lim Kit Siang bertanding di kerusi Ipoh Timur dan bertahan sehingga 2013 sebelum berpindah sekali lagi ke Gelang Patah pada tahun 2013.

    Untuk Pilihan Raya Umum ke 14 ini, dikhabarkan, Lim Kit Siang bakal bertanding di kerusi Parlimen Alor Setar setelah sepenggal di Gelang Patah. Persoalannya, di mana kosistentasi Kit Siang dalam mewakili rakyat? Adakah Kit Siang fikir, rakyat yang memberikan mandat padanya hanya untuk mengekalkan kuasa kepadanya sahajakah?

    Jika dinilai dari segi rekod, paling lama beliau berada di satu-satu kerusi Parlimen adalah di Ipoh Timur iaitu selama 14 tahun. Beliau langsung tidak berminat untuk kekal di satu-satu kerusi. Sebaliknya, beliau lebih senang untuk bertanding di kerusi yang beliau yakini boleh menang dengan majoriti sokongan dari kaum Cina.

    Inilah helah Lim Kit Siang untuk terus kekal dalam arus politik negara. Tindakan beliau yang melompat dari satu kerusi ke satu kerusi yang lain asalkan kekal berkuasa tidak ubah seperti seekor katak. Beliau tidak teragak-agak untuk melompat keluar dari satu-satu kerusi Parlimen asalkan beliau mendapat sokongan yang banyak untuk mengekalkan statusnya sebagai Ahli Parlimen paling veteran.

    Tidak cukup dengan cara berpolitik seperti katak, Lim Kit Siang juga mampu merubah penampilannya mengikut keadaan. Beliau boleh menjadi orang biasa, menjadi Orang Asli malah boleh sahaja bersongkok untuk memancing undi dari kaum Melayu. Namun sesuatu yang kekal tidak berubah, beliau sememangnya akan dikenang sebagai Bapa Rasis Malaysia, gelaran yang diberikan oleh sekutunya kini, Tun Dr Mahathir satu ketika dahulu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Cara Politik Lim Kit Siang Sama Seperti Katak Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top