My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 March 2017

    Kami Akan Bangkit Semula Pada PRU 14 Nanti




    Memori Pilihan Raya Umum ke 13, 4 tahun lalu sememangnya agak sukar untuk dilupakan begitu sahaja. Walaupun Barisan Nasional berjaya mengekalkan kuasa pentadbirannya, namun tsunami dari kaum Cina impak dari mainan politik persepsi mainan Pakatan Rakyat, nyata telah menyebabkan parti komponen utama BN, MCA, terpaksa menerima hakikat meraih pencapaian yang buruk.

    Bayangkan, hampir kesemua kerusi yang secara tradisinya dimenangi oleh MCA sebelum ini, gagal dipertahankan. Walaupun terpaksa menerima hakikat ketewasan ini, sebagai sebuah parti yang cukup matang dalam arena politik, MCA menerimanya dengan hati terbuka.

    Hari ini, setelah 4 tahun sudah berlalu, MCA sudah melakukan transformasi dalaman parti. MCA tidak lagi memfokuskan kepada undi kaum Cina semata-mata sebaliknya, parti ini juga turut cuba meraih undi dari kaum lain. Misi utama parti ini hanyalah satu, merampas semula kerusi yang menyaksikan mereka tewas dan seterusnya membantu BN mengekalkan tampuk pemerintahannya.

    Sekurang-kurangnya, 20 kerusi Parlimen telah disasarkan MCA untuk dirampas kembali dari tangan Pakatan Harapan. Memandangkan keadaan semasa yang memperlihatkan MCA kini dalam proses transformasi sepenuhnya, antara langkah pertama yang dibuat adalah mengukuhkan lagi hubungan akrab parti itu dengan parti komponen BN yang lain terutamanya UMNO.

    MCA sedar, mereka tidak lagi boleh berasa selesa dengan sejarah lampau. Walaupun secara hakikatnya, MCA menjadi wadah suara kaum Cina di dalam kerajaan, namun parti ini sedar, jika tidak mendapat sokongan dari kaum yang lain, sukar untuk mereka memenangi sesuatu kerusi pada Pilihan Raya Umum ke 14 kelak.

    Oleh yang demikian, segala gerak kerja kini sedang giat di atur untuk merampas semula kerusi-kerusi yang secara tradisinya dimenangi oleh parti ini. Tidak ada cara lain untuk membantu Barisan Nasional memenangi PRU 14 selain daripada kerja keras dan komitmen sepenuhnya dari segenap lapisan dalaman parti.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kami Akan Bangkit Semula Pada PRU 14 Nanti Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top