My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 March 2017

    Keluarga Anwar Kini Dalam Proses Disingkirkan Dari Kepimpinan Pakatan Harapan?




    Melihat kepada keputusan yang diambil oleh Majlis Kepimpinan Tertinggi Pakatan Harapan baru-baru ini, ianya dilihat seperti sudah ada riak penyingkiran keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim dari sebarang urusan kepimpinan tertinggi Pakatan Harapan. 

    Manakan tidak, mesyuarat yang dipengerusikan oleh Presiden PAN, Mat Sabu ini telah meletakkan nama Presiden PKR yang juga isteri Anwar, Datin Seri Wan Azizah hanya sebagai penasihat kepada sebuah gabungan parti di dalam Pakatan Harapan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke 14 kelak.

    Malah, dalam mesyuarat berkenaan, tiada kelibat Nurul Izzah yang acapkali menjadi wakil kepada ibunya setiap kali Wan Azizah gagal menghadiri mesyuarat berkenaan. Lebih menarik lagi, mesyuarat berkenaan juga turut kekal membisu mengenai calon Perdana Menteri dari Pakatan Harapan sekiranya pakatan pembangkang berkenaan memenangi Pilihan Raya Umum ke 14 kelak.

    Jika dilihat dari beberapa perkembangan yang berlaku di dalam Pakatan Harapan hari ini, timbul satu persoalan, adakah keluarga Anwar sudah tidak relevan lagi dalam perjuangan pakatan pembangkang ini? Ini kerana, sebelum ini, antara 'top priority' di semua mesyuarat Pakatan Harapan adalah membincangkan hala tuju pakatan pembangkang ini berdasarkan kehendak dan arahan Anwar itu sendiri.

    Namun, sejak akhir-akhir ini, nama Anwar bukan lagi menjadi keutamaan buat para pemimpin Pakatan Harapan. Mereka lebih sibuk membincangkan kemahuan Mahathir yang mahu membentuk satu logo dan satu nama buat Pakatan Harapan. Malah kedudukan calon Perdana Menteri dari Pakatan Harapan juga kini bukan lagi hak milik mutlak buat Anwar.

    Lebih memburukkan keadaan, Wan Azizah kini diletakkan hanya sebagai penasihat Pakatan Harapan dengan ketiadaan kuasa untuk menentukan hala tuju pakatan berkenaan. Sudah pasti, dengan kedudukan terkini Wan Azizah, ianya akan menyukarkan Anwar merintis jalan untuk di angkat menjadi calon Perdana Menteri buat Pakatan Harapan.

    Nampaknya, sejak kemasukan Tun Dr Mahathir bersama-sama PPBM di dalam Pakatan Harapan, kedudukan esklusif Anwar dan keluarganya di dalam Pakatan Harapan juga semakin terancam. Agak menarik untuk disaksikan, adakah buat kali kedua Mahathir bakal menghancurkan kedudukan Anwar seperti mana yang berlaku pada tahun 1998?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Keluarga Anwar Kini Dalam Proses Disingkirkan Dari Kepimpinan Pakatan Harapan? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top