My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 27 February 2017

    Korea Utara Berpesta Dua Hari Setelah Kematian Jong-nam


    Tidak ada sesiapa akan menduga, sebuah negara yang dilabelkan sebagai paksi kejahatan oleh Amerika Syarikat dan kebanyakan kuasa besar dunia, hari ini sedang berhadapan dengan sebuah negara kecil yang begitu patuh dan menitik beratkan undang-undang. Benar, hari ini, hubungan Malaysia dan Korea Utara telah berada dalam keadaan yang agak rumit.

    Semuanya disebabkan oleh kematian abang tiri kepada Presiden Korea Utara, Kim Jong-nam yang dipercayai dibunuh dengan menggunakan ejen gas VX yang dikenali sebagai gas pembunuh paling efisyen. Siapa sangka, pembunuhan Jong-nam ini telah menarik perhatian dunia kepada Malaysia yang majoritinya menyokong apa yang sedang dilakukan oleh pihak berkuasa Malaysia.

    Disebalik kemelut ini, pada 16 Februari yang lalu, kerajaan Korea Utara telah menganjurkan sambutan ulang tahun kelahiran bapa Kim Jong-un, Kim Jong-il secara besar-besaran. Seperti biasa, walaupun Jong-il sudah meninggal dunia pada 17 Disember 2011, sambutannya tetap dibuat seperti beliau masih hidup.

    Seluruh Pyongyang dipenuhi oleh rakyatnya yang boleh dianggap langsung tidak tahu akan pembunuhan Jong-nam yang diarahkan sendiri oleh adik tirinya. Manakan tidak, untuk melihat satu unit televisyen di Korea Utara, samalah ertinya seperti mencari sebutir berlian di tengan padang pasir. Itulah situasinya di Korea Utara.

    Bermula dengan kata-kata aluan Jong-un yang lebih mendewakan datuk dan bapanya, beliau menekankan rakyat Korea Utara supaya mengekalkan prinsip "juche" atau memerlukan semua individu dan rakyat Korea Utara tunduk dan menyerah diri sepenuhnya kepada seorang pemimpin unggul dan penggantinya atau lebih tepat lagi menganggap pemimpinnya adalah kurniaan "dewa".

    Ia diikuti dengan perarakan pelbagai senjata yang ada di Korea Utara sambil disambut dengan sorakan setiap orang rakyat Korea Utara. Jong-un atau semua pemimpin tenteranya langsung tidak menghebahkan kematian Jong-nam pada hari berkenaan dan mungkin, seluruh rakyat Korea Utara langsung tidak mengetahui kematian Jong-nam sehingga hari ini.

    Lihatlah betapa kepimpinan Korea Utara mengekalkan sikap antagonisnya yang tersendiri. Mereka langsung tidak memperdulikan dunia luar dan lebih menyedihkan, pemimpinnya sendiri langsung tidak memperdulikan kehidupan seharian rakyatnya.

    Apa yang diberi keutamaan adalah, pasukan ketenteraannya yang sentiasa diperkukuhkan disamping membina dan menguji peluru berpandu dan nuklearnya tanpa sedikit pun mengambil peduli kecaman antarabangsa terhadap mereka. Bagi Jong-un, semua perkara harus berpaksikan kepada kepada beliau dan undang-undang ini tidak akan dapat diubah selagi keluarga Kim menguasai Korea Utara.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Korea Utara Berpesta Dua Hari Setelah Kematian Jong-nam Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top