My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 27 February 2017

    Indonesia Balas Balik


    Tindakan Indonesia melarang pesawat membawa Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu memasuki ruang udara negara itu adalah sebagai balasan kerana Tel Aviv pernah menghalang Menteri Luar Indonesia, Retno Marsudi masuk ke Palestin pada tahun lalu. 

    Kementerian Luar Indonesia dilaporkan mengesahkan pesawat yang membawa Netanyahu dari Singapura menuju ke Australia memasuki ruang udara negara itu pada 22 Februari lalu. Katanya, larangan itu dibuat sebagai balasan kepada layanan Israel terhadap Retno sebelum ini.

    Menurut laporan media, akibat larangan itu pesawat yang membawa Netanyahu terpaksa mengambil laluan pelik yang lebih jauh. Netanyahu dilaporkan tiba di Sydney selepas melalui penerbangan selama 11 jam dari Singapura.

    Sekiranya terbang melintas ruang udara Indonesia, penerbangan itu hanya mengambil masa selama 8 jam 30 minit. Seperti kebanyakan negara Islam lain, Indonesia yang mempunyai 250 juta penduduk beragama Islam turut tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

    Kebanyakan negara Islam tidak menjalin hubungan diplomatik dengan Israel sebagai membantah kekejaman rejim itu di Palestin. “Kejadian ini adalah biasa dan tiada yang perlu dikhuatiri kerana Indonesia dan Israel tidak mempunyai hubungan diplomatik.

    “Perkara yang sama pernah dilakukan Israel terhadap Indonesia,” kata jurucakap Kementerian Luar, Armanatha Nasir. Armanatha dipercayai merujuk kejadian pada Mac tahun lalu apabila Israel menghalang pesawat Jordan yang membawa Retno melawat Ramallah di Palestin.

    Dalam lawatan itu, Retno dijadual bertemu dengan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas dan merasmikan konsulat Indonesia di Amman, Jordan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Indonesia Balas Balik Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top