My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 15 February 2017

    Rungkai Dunia Makhluk Halus


    Menjenamakan kembali sesebuah filem yang begitu kuat pengaruhnya seperti The Exorcist yang 
    popular pada 1971 kepada drama bersiri boleh menjadi jerat buat penerbitnya. Bagaimanapun, pencipta siri The Exorcist, Jeremy Slater ada jalan tersendiri mahu menjayakannya. 

    The Exorcist yang akan ditayangkan setiap Khamis bermula esok, jam 11 malam di saluran KIX HD (Astro 729) sememangnya satu naskhah yang ditunggu-tunggu. Pada masa sama, bukan sebarangan orang boleh melunaskannya dengan bagus.

    Apatah lagi cerita itu sendiri merungkai mengenai dunia makhluk halus yang sering kali dikaitkan dengan agama. Dalam siri ini, mazhab Katolik dalam agama Kristian cukup dekat dikaitkan dengan cerita itu menerusi kehadiran watak paderi.

    Melakonkan watak paderi iaitu Tomas Ortega, pelakon kelahiran Mexico, Alfonso Herrera, 33, mengakui pada awalnya dia tidak pasti mahu terbabit dengan siri itu. Ini kerana baginya, cerita membabitkan makhluk halus dan keagamaan bukanlah boleh dibuat main-main.

    “Apabila saya dapat tahu siri itu bakal diterbitkan, saya tidak rasakan ia satu idea yang bagus. Bukan mudah untuk tampil dengan karya yang menyentuh sensitiviti keagamaan dan berkaitan syaitan. 

    “Namun, apabila saya sudah membaca skrip untuk episod pertamanya, barulah saya faham kenapa Jeremy mahu menghasilkan cerita itu dan saya terus bersetuju dengan tawaran itu,“ katanya ketika temu bual bersama media, baru-baru ini.

    Bagaimanapun, faktor utama yang menarik Herrera untuk melakonkan watak berkenaan kerana ia mengangkat bangsanya sebagai orang Latin. “Saya tertarik dengan watak itu kerana jalan ceritanya selain barisan pelakon lain yang hebat-hebat belaka. Selain itu, saya dapat melakonkan watak lelaki Mexico yang berada dalam lingkungan komuniti orang Amerika. Bagi saya, itu tidak klise,“ katanya. 

    Herrera berkata, dia juga sangat bertuah kerana dapat bekerjasama dengan individu hebat dalam siri berkenaan seperti pengarahnya, Rupert Wyatt serta pelakon seperti Geena Davis dan Ben Daniels. Turut berlakon dalam siri ini, Hannah Kasulka, Brianne Howey, Alan Ruck dan Mouzam Makkar. 

    Bercerita lanjut mengenai siri itu, Herrera berkata, dia turut mengalami kesukaran untuk mendalami wataknya, lebih-lebih lagi apabila dia sendiri tidak pernah mengalami atau menyaksikan kejadian orang dirasuk makhluk halus.

    “Saya tidak pernah ada pengalaman itu. Saya sendiri membesar sebagai Katolik dan pernah cuba bercakap dengan kesatuan Katolik di Mexico. Memang sangat susah untuk mendapatkan maklumat daripada mereka dan terpaksa melakukan kajian sendiri. Saya dan Ben Daniels terpaksa berkongsi maklumat kerana dia sendiri pun cuba mendapatkannya daripada pelbagai sumber,” katanya.

    Watak menjadi kekuatan 

    Tidak dinafikan, dalam menjadikan siri berkenaan lebih hidup dan menarik, pelbagai elemen seperti drama keluarga, politik dan kepercayaan perlu diselitkan. Apapun, bagi Herrera, kekuatan sebenar terletak pada permainan watak itu sendiri.

    “Secara positifnya, watak dalam siri itulah yang menjadi tunjang utama The Exorcist. Kejayaan sesebuah cerita seram apabila wataknya begitu kuat selain jalan cerita yang kukuh. Itulah sebenarnya yang cuba ditekankan pencipta siri itu,” katanya.

    Pasti ramai yang akan membandingkan siri ini dengan filem asal lakonan Linda Blair terutama tahap keseramannya. Bukan itu saja, jalan ceritanya tentu akan dipersoalkan sama ada masih mengikut konsep asal atau tidak.

    Ditanya mengenai perkara itu, Herrera berkata, versi kali ini amat seram dan dia yakin penonton akan berpuas hati. “Kami harus menghormati cerita asalnya. Jadi, kami perlu memahami bagaimana cerita itu terjadi dan gambarkannya mengikut keadaan sekarang selepas beberapa tahun.

    “Ia juga menekankan elemen psiko dan berdasarkan episod yang kami sudah siapkan setakat ini, ia memang sangat menyeramkan. Saya yakin penonton di Indonesia dan Malaysia pasti akan suka,” katanya.

    The Exorcist mengisahkan dua paderi cuba membantu keluarga Rance mengenai gangguan pelik di rumah mereka. Rumah mereka seperti didiami sesuatu yang tidak diketahui dan kejadian pelik serta menakutkan menjadi-jadi setiap hari.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Rungkai Dunia Makhluk Halus Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top