My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 27 February 2017

    Banjir Semakin Teruk


    Sebanyak 100 pintu di blok bangunan lama Rumah Panjang Long Bemang di kawasan Apoh dinaiki air yang masuk hari keempat sejak Khamis lalu dan keadaan air dipercayai semakin meningkat sehingga empat kaki pada petang semalam. 

    Keadaan paras air semakin meningkat selepas hujan turun di hulu Apoh, turut menyebabkan paras air sungai naik menenggelamkan kawasan Long Bemang, kawasan rumah panjang suku kaum Kayan di tebing Sungai Apoh yang banjir setiap kali musim tengkujuh.

    Manakala di Kampung Melinau , Mulu dalam kawasan Taman Negara Mulu, terutama rumah di kawasan rendah turut dilanda banjir pagi semalam termasuk rumah panjang suku kaum Penan di Batu Bungan dan rumah Ketua Kaum Long Terawan/Mulu Edmund Abang yang sudah dinaiki air sehingga paras dua kaki.

    Sementara itu, keadaan banjir Klinik Long Bemang masih dalam keadaan terkawal, dengan keenam-enam kakitangan kini dalam keadaan bersiap sedia dan berjaga-jaga manakala di Sekolah Kebangsaan (SK) Long Bemang , keadaan air semakin meningkat kerana hujan turun di hulu. 

    Manakala di Kampung Long Panai, antara terjejas ialah 59 pintu dengan 295 mangsa banjir termasuk kakitangan Klinik Long Panai yang terdiri daripada lima keluarga dengan 10 orang, Kampung Melinau Mulu sebanyak 43 keluarga dengan 285 mangsa banjir dan Klinik Mulu/

    Tujuh keluarga dengan 14 mangsa, SK Batu Bungan terdiri daripada 14 keluarga (kakitangan serta guru sekolah) dengan 40 mangsa banjir, SK Long Panai (lapan keluarga dengan 15 mangsa) serta SMK Tutoh Apoh terdiri daripada 24 keluarga (kakitangan dan guru) dengan 26 mangsa banjir.

    Menurut Pegawai Daerah Telang Usan Baru Tai, pegawai pejabatnya diketuai Pegawai Tadbir (SAO) Ping Anyie memantau situasi banjir sejak 23 Februari lalu hingga semalam di Long Bemang.

    “Selain pasukan saya, anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat turut berada di Long Bemang termasuk anggota polis dan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) yang turut sama membantu mangsa banjir di sana,” katanya.

    Pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga dimaklum dan menurut sumber penduduk kampung, bantuan makanan dalam tin dan sebagainya, yang memang disimpan di rumah panjang tersebut telah diagih kepada mangsa banjir.

    Bagaimanapun penduduk bimbang ada kemungkinan sebahagian daripada barangan tersebut sudah sampai tarikh luput dan tidak selamat untuk dimakan. Sehubungan itu, penduduk rumah panj ang memohon pihak berkaitan menghantar bantuan makanan baharu ke kampung berkenaan.

    Manakala Pegawai Tadbir Daerah Kecil Mulu Rebbeta Janggi yang dihubungi petang semalam mengesahkan mengenai tiga kampung di kawasan berkenaan turut dilanda banjir. Menurut Rebetta lagi, rumah panjang Penan di Batu Bungan turut terjejas dan melibatkan 73 keluarga dengan 293 mangsa banjir.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Banjir Semakin Teruk Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top