My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 June 2016

    Andai UMNO, Semuanya Salah...



    Penahanan dan pendakwaan yang dilakukan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini menampakkan tiada siapa yang kebal dari segi undang-undang, walaupun individu berkenaan merupakan seorang Ketua Menteri. Nyata sekali, keluhuran Undang-Undang di praktikkan dalam kes ini.

    Menariknya, sebaik sahaja Lim Guan Eng ditahan, semua pemimpin dan penyokong Pakatan Harapan terutamanya DAP mempertikaikan penahanan berkenaan. Bagi mereka, penahanan berkenaan bermotifkan politik dan tidak seharusnya berlaku.

    Apa yang mereka lupa adalah, penahanan berkenaan hasil siatan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap dua kes penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh Guan Eng sendiri. Apa yang dilakukan oleh SPRM adalah menyiasat semua laporan yang dibuat oleh orang ramai terhadap penyalahgunaan kuasa Guan Eng selaku Ketua Menteri.

    Ini adalah prosidur biasa bagi mana-mana institusi berlandaskan undang-undang untuk menilai sendiri kesahihan laporan yang dibuat. Lagipun, Lim Guan Eng baru sahaja dihadapkan ke Mahakamah Tinggi Pulau Pinang hari ini dan masih belum lagi dijatuhi hukuman bersalah. Oleh yang demikian, kenapa kesemua pemimpin dan penyokong Pakatan Harapan harus melatah?

    Masih ingat dengan kes yang membabitkan Dr Mohd Khir Toyo satu ketika dahulu? Sewaktu beliau ditahan, kesemua penyokong pembangkang bersorak gembira dan ada diantaranya sudah menjatuhkan hukuman jauh lebih awal daripada keputusan Mahkamah. Malah ada diantaranya mengaitkan kesemua pemimpin UMNO sebagai pesalah rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

    Hari ini, apabila tiba giliran Guan Eng ditahan, mereka memberontak dan ada diantaranya mengaitkan UMNO dan BN dalam hal ini. Kegilaan apakah ini? Yang melakukan kesalahan adalah Guan Eng dan Phang Li Koon. Jadi kenapa membabitkan UMNO dan BN dalam hal ini? Paling utama, adakah sebentar tadi Guan Eng sudah didapati bersalah sehingga menyebabkan kesemua orang didalam Pakatan Harapan melatah?

    Paling melucukan, walaupun imejnya sudah teruk tercalar, Guan Eng masih menebalkan muka mahu kekal menerajui Pulau Pinang. Andai pemimpin BN yang terlibat, baru sahaja kertas siasatan dibuka, sudah heboh sekampung mendesak pemimpin berkenaan bercuti atau meletakkan jawatan. Inilah double standard Pakatan Harapan terhadap situasi semasa.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Andai UMNO, Semuanya Salah... Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top