My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 June 2016

    Isu Kafir Harbi, DAP Cuba Wujudkan Kebencian Terhadap Institusi Agama



    Agak menghairankan apabila melihat reaksi DAP yang bersungguh-sungguh menghentam Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman. Semuanya disebabkan kenyataan media beliau di Utusan Online yang meminta umat Islam di negara ini berhati-hati dengan golongan kafir harbi yang beriya-ia mahu menghancurkan kesepakatan umat Islam di negara ini.

    Lihat sahaja bagaimana reaksi yang ditampilkan oleh kesemua pemimpin DAP hari ini. Lebih menarik, ada dikalangan mereka yang jelas beragama Islam, turut sama melatah dan bersama-sama pemimpin DAP menghentam Mufti Pahang. Malah ada diantaranya melanggar batas sehingga berani mendesak Paduka Sultan Pahang mengeluarkan kenyataan rasmi Istana menolak kenyataan yang dikeluarkan oleh Mufti Pahang ini.

    Persoalannya, atas sebab apa mereka melakukan perkara demikian? Jika dilihat dari segi politik, DAP bimbang, umat Islam akan menolak kehadiran parti ini pada Pilihan Raya Umum yang akan datang. DAP bimbang, sekiranya ada diantara umat Islam akan memainkan sentimen agama bagi mewajarkan tindakan mereka menolak semua calon-calon DAP.

    Namun hakikat sebenarnya, DAP berhajat untuk membawa pengikutnya yang terdiri daripada umat Islam supaya bangkit untuk menidakkan apa sahaja kenyataan yang dikeluarkan oleh mana-mana institusi agama Islam termasuk Mufti itu sendiri.

    Tidak sukar untuk mentafsirkan maksud sebenar DAP yang mana selama hari ini, mereka memperjuangkan hak kesamarataan antara kaum. Malah, DAP dan PKR sendiri acapkali masuk campur dalam urusan agama Islam termasuk mengadakan halangan untuk menggunakan pembesar suara di surau mahupun di masjid di negeri yang dikuasai mereka seperti Pulau Pinang.

    Hal yang sama turut didokong oleh PAN. Parti serpihan PAS yang dilihat lebih liberal ini sebenarnya sama seperti DAP yang mana memperjuangkan apa yang digariskan oleh DAP dalam rancangan mereka menguasai Malaysia. Oleh yang demikian, sebarang kenyataan yang boleh merugikan DAP, pastinya akan ditentang habis-habisan oleh DAP tanpa mengira siapa sekalipun.

    Di Malaysia hari ini, negara ini didiami oleh pelbagai kaum dan agama. Kafir Harbi jika dinilai dari sudut Islam membawa maksud mereka yang memburu dan membunuh umat Islam dimana sahaja mereka berada. Malah, kafir harbi juga membawa maksud mereka yang bergerak secara senyap untuk menghancurkan kesepakatan dan perpaduan umat Islam.

    Dalam konteks ini, jika DAP benar-benar menghormati hak umat Islam, kenapa perlu melatah sehingga sanggup menghentam Mufti Pahang? Beliau hanya menghuraikan pandangan peribadinya berhubung ancaman yang diterima oleh umat Islam, bukan menghuraikan dari sudut politik semata-mata.

    Apa yang disesalkan, Lim Guan Eng dalam satu kenyataannya mendakwa, corak dan pemikiran yag dizahirkan oleh Mufti Pahang inilah penyebab wujudnya kumpulan pengganas seperti IS. Persoalannya, adakah itu yang dimaksudkan oleh Mufti Pahang? IS wujud di negara Islam itu sendiri dimana agenda pemecah perpaduan ummah gagal ditangani dengan berkesan oleh pemimpinnya.

    Adakah kita mahu melihat, umat Islam di negara ini berpecah belah hanya disebabkan fahaman sempit politik dimana pemimpin yang jelas mahu memecahkan perpaduan umat Islam bersorak girang disebalik perpecahan ini?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Isu Kafir Harbi, DAP Cuba Wujudkan Kebencian Terhadap Institusi Agama Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top