My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 June 2016

    Tumbangnya "Putera Kesayangan" DAP



    Semalam, tepat jam 4.50 petang, suspek utama penyalah gunaan kuasa di Pulau Pinang akhirnya ditahan dan diiringi ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk proses pendakwaan yang berlangsung pagi ini. Orang yang dimaksudkan adalah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan "pasangannya", Phang Li Koon.

    Selama 3 bulan, seluruh negara menantikan apa tindakan susulan yang bakal dilakukan oleh SPRM dalam kes berprofil tinggi ini. Manakan tidak, Lim Guan Eng dilihat bebas untuk kemana sahaja beliau mahu pergi sehingga kelihatan siasatan yang dilakukan oleh SPRM terhadap dirinya langsung tidak meninggalkan apa-apa kesan langsung kepadanya. 

    Malah, ada ketikanya, beliau berani untuk mempelawa beberapa individu untuk "sesi minum kopi" dipejabatnya hanya untuk melenggahkan siasatan. Lebih menarik lagi, Guan Eng, pada satu ketika seolah-olah kebal dalam segenap segi sehingga menimbulkan kebimbangan ramai pihak berhubung ketelusan siasatan terhadap dirinya.

    Untuk rekod, Guan Eng dituduh menyalahgunakan kuasa yang ada pada dirinya untuk mendapatkan sebuah rumah Banglo di Jalan Pinghorn Pulau Pinang dari pemilik asalnya, Phang Li Koon dengan harga dibawah pasaran semasa. Mengikut penilaian, value untuk rumah berkenaan dikatakan bernilai antara RM 6 juta sehingga RM 7 juta.

    Namun Guan Eng dapat membeli rumah berkenaan pada harga RM 2.8 juta, lebih 50 peratus lebih murah dari harga mengikut kadar pasaran semasa. 

    Lebih menarik lagi, penglibatan Phang Li Koon bukan setakat urusan jual beli rumah itu semata-mata. Dia juga dikatakan terlibat dalam urusan pembinaan sebuah unit kondominium beserta pusat perubatan mewah diatas tanah di Taman Manggis yang sepatutnya didirikan rumah mampu milik untuk penduduk Pulau Pinang.
    Kesan daripada penyalahgunaan kuasa ini, kebanyakan rakyat Pulau Pinang bangkit mempersoalkan kredibiliti Guan Eng dalam mentadbir Pulau Pinang sehinggalah mendorong beberapa individu dan badan-badan NGO membuat laporan polis dan SPRM, menuntut pihak-pihak berkenaan menyiasat apa yang dilakukan oleh Guan Eng terhadap dua kes berkenaan.

    Maka hasilnya, Guan Eng akhirnya ditahan di pejabatnya di tingkat 28 Komtar sebaik sahaja dia mempengerusikan mesyuarat Exco Negeri. Pagi ini, Guan Eng dan Phang Li Koon akan didakwa di Mahkamah atas kedua-dua kesalahan yang mereka lakukan.

    Ini secara tidak langsung memberikan isyarat mengerikan kepada DAP bahawa tepat jam 4.50 petang semalam, "Putera Kesayangan" DAP ini akhirnya dapat juga ditumbangkan menerusi undang-undang. Tiada siapa yang kebal dalam undang-undang termasuk dia yang dipanggil "Tokong Besar Penang" oleh lawan politiknya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tumbangnya "Putera Kesayangan" DAP Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top