My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 June 2016

    Pengguna Jalan Raya Digesa Patuhi Peraturan, Utamakan Keselamatan

    UTAMAKAN KESELAMATAN: Herdiansah (kanan), Parum (tiga kiri) dan Roland (kiri) menunjukkan tanda bagus ketika menyempurnakan pelancaran kempen keselamatan jalan raya.

    Pengguna jalan raya khususnya penunggang motosikal perlu mengutamakan keselamatan jalan raya agar mampu mengelak daripada kemalangan yang tidak diingini. Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Sabah, Herdiansah Abdul Karim, berkata golongan belia yang berumur antara 16 sehingga 25 tahun adalah mereka yang paling berisiko untuk berhadapan dengan kemalangan itu. 

    “Di seluruh negara sebanyak 60 peratus kemalangan motosikal adalah melibatkan golongan itu dan saya percaya di Sabah turut menyumbang kepada jumlah itu memandangkan motosikal adalah sejenis pengangkutan yang mudah serta menjimatkan.

    “Usaha masih dilakukan untuk menurunkan jumlah peratusan kemalangan itu dan semasa perayaan Hari Raya ini, saya nasihatkan belia yang menunggang motosikal perlu sentiasa berhati-hati,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan kempen keselamatan jalan raya bersama pelancaran Bike Shop kelmarin.

    Beliau berkata, semua pengguna jalan raya perlu mematuhi peraturan sedia ada dan tidak sesuka hati memotong kenderaan. Katanya, rancang perjalanan dengan betul agar tidak terkandas dalam kesesakan jalan ketika waktu pulang kampung nanti.

    Sementara itu, Ketua Trafik Daerah Kota Kinabalu Deputi Superintendan Parum Niot berkata, pengguna jalan raya perlu ambil langkah keselamatan. “Penunggang motosikal perlu memakai pakaian yang terang ketika waktu malam dan tunggang secara berhati-hati serta topi keledar perlu diikat dengan sebaik-baiknya.

    “Mereka yang ingin balik kampung, pastikan rumah anda dikunci dan memberitahu jiran anda mengenai keinginan anda untuk balik kampung. Saya juga menyeru agar mereka yang ingin balik kampung agar memaklumkan perkara itu kepada balai polis berdekatan dengan mengisi borang berkaitan agar pantauan berkala dapat dilakukan,” katanya.

    Pengarah Urusan Bike Shop Roland Oi berkata, pelancaran program yang diadakan adalah dianjur bersama dengan JKJR dan pihak polis. Katanya, program yang diadakan itu adalah penting dan bersesuaian dengan kempen keselamatan jalan raya.

    “Kami menjual motosikal dari berkuasa kecil sehingga motosikal berkuasa tinggi dan pelbagai aksesori boleh didapati di kedai ini,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pengguna Jalan Raya Digesa Patuhi Peraturan, Utamakan Keselamatan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top