My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 June 2016

    Lapangan Terbang Istanbul Dibom, 41 Maut



    Tiga pengeboman berani mati dan serangan senjata api di Lapangan Terbang Antarabangsa Ataturk, Istanbul membunuh sekurang-kurangnya 41 orang, 13 daripada mereka warga asing dan mencederakan 239 yang lain. 

    Pihak berkuasa Turki berkata, kumpulan penyerang itu mula melepaskan tembakan rambang di pintu masuk terminal antarabangsa lapangan terbang itu sebelum meletupkan diri mereka sekitar pukul 10 malam (waktu tempatan) kelmarin.

    Serangan kali ini adalah yang paling dahsyat berbanding tiga keganasan lain yang menggegarkan bandar raya terbesar Turki itu tahun ini. Dua serangan sebelumnya didakwa dilakukan kumpulan militan Islamic State (IS) dan satu lagi oleh puak Kurdis. Serangan kali ini menyebabkan semua penerbangan di lapangan terbang itu dibatalkan seketika.

    Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan meminta masyarakat antarabangsa melancarkan perang bersama untuk menentang keganasan selepas Barat termasuk Amerika Syarikat mengutuk serangan kejam itu.

    Perdana Menteri Turki, Binali Yildirim berkata, tiga pengebom berani mati itu tiba dengan menaiki sebuah teksi dan melepaskan tembakan bertubi-tubi ke arah penumpang menggunakan beberapa laras raifal automatik sebelum meletupkan diri mereka. Rakaman sistem televisyen litar tertutup yang tersebar di media sosial merakam dua daripada tiga letupan itu.

    Satu klip video menunjukkan bebola api besar terbentuk di pintu masuk terminal, manakala orang ramai bertempiaran menyelamatkan diri. Satu rakaman lain menunjukkan penyerang yang berpakaian serba hitam berlari di dalam bangunan itu sebelum rebah ditembak polis dan meletupkan dirinya. 

    Serangan kelmarin menyusul selepas pengeboman berani mati IS di lapangan terbang Brussels dan sebuah stesen metro pada Mac lepas yang meragut 32 nyawa. Beratus-ratus anggota polis dan bomba termasuk unit forensik berada di lokasi kejadian.

    “Seseorang datang dan menembak kami. Saudara perempuan saya lari menyelamatkan diri,” kata seorang penumpang, Otfah Mohamed Abdullah.

    “Saya sedang menunggu penerbangan ke Tokyo apabila orang ramai mula melarikan diri dan saya mengikuti mereka. Saya mendengar bunyi tembakan dan semua orang panik,” ujar seorang pelancong Jepun pula, Yumi Koyi.

    Dalam perkembangan berkaitan, suasana hiruk-pikuk berlaku di hospital paling dekat dengan lapangan terbang itu apabila saudara-mara datang untuk mendapatkan berita tentang keadaan mangsa. Yildirim melawat hospital berkenaan dan mengucapkan takziah kepada para mangsa
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Lapangan Terbang Istanbul Dibom, 41 Maut Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top