My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 June 2016

    Mahathir, Individu Yang Bertanggungjawab Melucutkan Kuasa Raja-Raja



    Mungkin ada yang terlupa, selain daripada bertanggungjawab membangunkan negara dengan beberapa projek mega yang dikurniakan kepada kroninya, Tun Dr Mahathir juga adalah Perdana Menteri yang bertanggungjawab melucutkan kuasa Raja-Raja Melayu.

    Sehingga kini beliau tidak pernah menafikan tindakan beliau sewaktu masih berkuasa. Namun hakikat sebenar sukar untuk di sembunyikan. Menerusi beberapa tindakan beliaulah, kekebalan Raja-Raja Melayu terlucut begitu sahaja. Berikut merupakan fakta-fakta menarik, apa yang telah dilakukan oleh Tun M bagi menghilangkan kuaa Raja-Raja Melayu di Malaysia sepanjang beliau berkuasa.

    ■ Mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad melalui Kempen Deklarasi Rakyat mahukan ‘campur tangan diraja’ bagi melucutkan jawatan DS Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6. Slogan ‘Selamatkan Malaysia’ menjadi tema Tun bagi menarik sokongan rakyat.

    ■ Tetapi hakikatnya, Tun M MUDAH lupa akan peristiwa tahun 1983 dan tahun 1993 di mana beliau pernah melucutkan kuasa Raja-Raja Melayu.

    ■ Tun Mahathir atas nama Kerajaan Malaysia mula merangka rancangan pindaan ke atas kuasa Raja-Raja Melayu secara rahsia ke kabinet dan kemudian ke Parlimen, tanpa terlebih dahulu mendapatkan perkenan Majlis Raja-Raja. Beliau berjaya meminda beberapa perkara dalam Perlembagaan Persekutuan seperti pindaan sebahagian besar RUU 38(4), 66(1), (5), dan 150 (1).

    ■ Sedangkan Perkara 38(4) Perlembagaan Persekutuan menyatakan: “Tiada apa-apa undang-undang yang menyentuh secara langsung keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja2 boleh diluluskan dengan tiada persetujuan Majlis Raja2.

    ■ Sebelum krisis perlembagaan 1983, segala Rang Undang-Undang yang diluluskan oleh Parlimen dipersembahkan untuk mendapat perkenan daripada Yang DiPertuan Agong. Jika Yang DiPertuan Agong tidak memberi perkenan maka undang-undang tersebut tidak sah.

    ■ Dalam pindaan ini, Tun M menyatakan bahawa satu Rang Undang-Undang yang tidak diperkenan oleh Yang DiPertuan Agong dalam tempoh 15 hari setelah dipersembahkan akan terus menjadi undang-undang. (“If for any reason whatsoever a bill is not assented by the king within 15 days of its presentation the bill shall become law”.)

    ■ Menurut artikel 159 perlembagaan Malaysia, undang-undang yang digubal untuk mengubah sesetengah perkara dalam perlembagaan tidak boleh diluluskan tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja Melayu walaupun mendapat majoriti 2/3 di Perlimen termasuklah: Perkara 38(4): Tiada apa-apa undang-undang yang menyentuh secara langsung keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja boleh diluluskan dengan tiada persetujuan Majlis Raja-Raja.

    ■ Krisis perlembagaan berlaku apabila pindaan telah menyentuh perkara 66 dan perkara 150 yang berkait dengan kedudukan Yang DiPertuan Agong iaitu;

    1. Kuasa pengisytiharan darurat

    2. Perkara mengenai perkenan oleh Yang DiPertuan Agong dan Yang di-Pertuan Negeri ke atas undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara bagi Perlembagaan Persekutuan serta Dewan Undangan Negeri bagi Pelembagaan Negeri.

    ■ Tun M inginkan kuasa ke atas 2 perkara tersebut diberikan kepada Perdana Menteri kerana beliau mula meragui kredebiliti Raja-Raja akibat masalah-masalah dalaman yang dihadapi oleh keturunan Sultan.

    ■ Pada 15 Disember 1983, akibat dari desakan rakyat dan tekanan politik negara, Majlis Raja-Raja dengan persetujuan Timbalan Yang DiPertuan Agong bersetuju agar Tun M membawa semula cadangan tersebut ke Parlimen supaya dimasukan ke dalam Rang Undang-Undang. Tempoh yang dipersetujui oleh baginda memberi perkenan pada Rang Undang-Undang di tambah 30 hari campur 30 hari dan bukanlah 15 hari yang dibentangkan oleh Tun Dr Mahathir.

    ■ Pada 10 Disember 1992 Pindaan Perlembagaan membabitkan kedudukan Raja-Raja dibuat kali ke-2 bagi menghapus kekebalan Raja-Raja yang ditakrifkan sebagai "berada di atas undang-undang" atau "is above the law"; iaitu Raja-Raja tidak boleh diheret ke Mahkamah walau apapun kesalahan yang dilakukan.

    ■ Pindaan diusul ekoran daripada tindakan Almarhum Sultan Johor mencederakan seorang guru sekolah Maktab Sultan Abu Bakar bernama Douglas Gomez pada 30 November 1992.

    ■ Pada 18 Januari 1993 Tun Dr Mahathir ketika pembentangan usul pindaan dapati telah memungkiri ikrar perbentangan.

    ■ Tun menyatakan; "Kelulusan ( pindaan Perlembagaan 1993) adalah terhad kepada perkara-perkara yang tidak menyentuh hak-hak dan keistimewaan-keistimewaan Raja-Raja. Untuk meminda peruntukan Perlembagaan yang menyentuh Raja-Raja, Majlis Raja-Raja perlu memberi persetujuan". 

    ■ "Di peringkat negeri, tidak ada pindaan dibuat kepada Perlembagaan negeri. Dengan itu tidak ada undang-undang yang boleh diluluskan tanpa ditandatangani oleh Raja atau Sultan. Ini bermakna kuasa Raja-Raja di negeri-negeri mengatasi kuasa Dewan-Dewan Undangan Negeri yang mewakili rakyat".

    ■ Realitinya, pindaan Perlembagaan tahun 1993, membawa maksud:

    1. Raja boleh didakwa dimahkamah apabila melakukan kesalahan jenayah atau sivil.

    2. Raja hanya tidak boleh didakwa atas apa-apa yang bersabit daripada menjalankan tugas rasminya. 

    ■ Berkuat kuasa dari 20 Januari 1984. Fasal (4) digantikan oleh Akta A584, seksyen 2, Fasal yang ASAL berbunyi: “Fasal (4) : Yang DiPertuan Agong hendaklah menyatakan perkenannya terhadap sesuatu Rang Undang-Undang dengan menyebabkan Rang Undang-Undang itu dicapkan dengan Mohor Besar, dan selepas memperkenankan Rang Undang-Undang itu, Yang DiPertuan Agong hendaklah menyebabkan Rang Undang-Undang itu disiarkan sebagai undang-undang.”

    ■ Manakala Akta Perlembagaan (Pindaan) 1984 (Akta A584) telah meminda peruntukkan untuk memgehadkan kuasa Yang DiPertuan Agong untuk tidak berkenan akan suatu Rang Undang-Undang. Yang DiPertuan Agong hanya diberikan kuasa untuk menangguh penguatkuasaaan Rang Undang-Undang selama 30 hari sahaja sementara Parlimen mempertimbangkannya semula. Fasal 66(5): Peruntukan asal berbunyi, “Rang Undang-Undang akan dikuatkuasakan apabila mendapat tandatangan Yang DiPertuan Agong.”

    ■ Selepas pindaan diluluskan, Yang DiPertuan Agong tidak lagi mempunyai kuasa mutlak ke atas kuasa eksekutif di Dewan Parlimen

    Adakah ini masih belum mencukupi untuk meyakinkan mereka bahawa dibawah kuasa yang diperolehi Tun M lah kuasa Raja-Raja Melayu telah dihadkan?


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Mahathir, Individu Yang Bertanggungjawab Melucutkan Kuasa Raja-Raja Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top