My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 29 June 2016

    Tiada Jiwa Dan Darah UMNO Dalam Diri Muhyiddin





    Satu ketika dahulu, Tan Sri Muhyiddin Yasin diiktiraf sebagai seorang yang Ultras Melayu. Malah beliau pernah dilabel sebagai pejuang Melayu tulen apabila banyak bertindak membela nasib kaum Melayu yang hebat diserang oleh DAP.

    Pernah satu ketika, beliau menyifatkan diri beliau sebagai pejuang UMNO tulen. Beliau juga menyifatkan setiap denyut nadi dan darah dagingnya adalah UMNO dan tidak akan sesekali mengkhianati parti demi kemahuan dirinya sahaja. Pernah beliau menyatakan bahawa, beliau akan taat kepada kepimpinan UMNO dan hanya parti ini sahaja yang ada dalam diri beliau.

    Namun, semua itu sudah tinggal sejarah. Sejak memilih untuk bersekongkol dengan pengkhianat nombor satu UMNO, Tun Dr Mahathir, beliau seolah-olah lupa apa yang beliau lafazkan satu ketika dahulu. Malah, ayat-ayat berkenaan pernah dilafazkan di hadapan puluhan ribu ahli UMNO yang melihat, beliau adalah regu terbaik yang pernah dilahirkan didalam UMNO.

    Tindakan beliau yang akhirnya menongkah arus dan melawan kepimpinan UMNO hari ini telah menerima padahnya apabila beliau akhirnya dipecat bersama-sama rakan sekutunya, Datuk Seri Mukhriz daripada UMNO. Kini tinggallah kenangan ayat-ayat yang pernah beliau lafazkan sebelum ini bersama-sama dengan pengkhianatannya.

    Menariknya, sebaik sahaja dipecat, langsung tiada sebarang perancangan diumumkan oleh beliau untuk merayu terhadap keputusan berkenaan. Beliau lebih berminat untuk membicarakan masa depannya samada ingin kekal bebas, menyertai PAN atau menubuhkan parti baru. Mana dia ayat yang kononnya setiap denyut nadi dan darah dagingnya adalah untuk UMNO?

    Beliau lebih berminat untuk terus melancarkan serangan berlandaskan fakta fitnah berbanding memperjuangkan karier dan masa depan penduduk di Parlimen Pagoh. Inilah yang cukup disesali oleh ramai pihak dimana ketika ramai pihak menjangkakan beliau akan merayu terhadap hukuman yang diterimanya, beliau memilih jalan yang berlainan daripada prinsip yang pernah beliau ucapkan.

    Kebanyakan pemerhati politik melihat, keengganan Muhyiddin untuk merayu terhadap hukumannya adalah kerana beliau mengharapkan Datuk Seri Mohd Najib dijatuhkan. Pada ketika itu, beliau akan memohon semula untuk menyertai UMNO. Oleh yang demikian, desas desus yang mengatakan beliau akan menyertai PAN, berkemungkinan tidak akan menjadi kenyataan.

    Namun begitu, selagi beliau masih kekal bersama-sama Tun M yang jelas mahu menjahanamkan kepimpinan UMNO hari ini, nama dan usaha beliau untuk menyertai atau membuat rayuan terhadap penyingkirannya, tidak akan mungkin berlaku dan beliau akan kekal begitu sehinggalah Pilihan Raya Umum ke 14 nanti.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tiada Jiwa Dan Darah UMNO Dalam Diri Muhyiddin Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top