My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 31 May 2016

    Isu Hudud Tidak Halang MCA Terus Berkempen




    Kebelakangan ini, isu membabitkan pembentangan Rang Undang-Undang Hukum Hudud begitu hangat diperkatakan. Manakan tidak, ianya secara tiba-tiba menjadi satu polemic yang sedikit sebanyak menimbulkan banyak tanda Tanya berhubung penerimaan parti komponen Barisan Nasional seperti MCA, MIC, Gerakan dan lain-lain lagi.

    Mungkin tidak mendapat penjelasan yang benar-benar jelas dari UMNO mahupun PAS, beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh beberapa pemimpin parti komponen BN, begitu meresahkan ramai pihak. Apatah lagi, UMNO dan Barisan Nasional sedang bersiap sedia untuk menghadapi dua Pilihan Raya Kecil di Parlimen Sungai Besar dan Parlimen Kuala Kangsar.

    Disebalik kemelut yang diwar-warkan seolah-olah begitu serius, Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong kekal komited dengan Barisan Nasional bagi memenangkan calon yang diletakkan oleh UMNO di dua Pilihan Raya Kecil ini.

    Secara kolektifnya, mereka kekal menyatakan komitmen parti mereka untuk kekal membantu jentera pilihan raya UMNO dan parti komponen yang lain dalam usaha mengekalkan dua kerusi Parlimen yang bakal ditandingi.

    Menyentuh mengenai pertikaian berhubung isu Rang Undang-Undang Hudud, MCA dalam satu kenyataan, tidak mahu isu berkenaan dipanjangkan. Tegas MCA, selagi belum ada pertemuan dengan Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd Najib, mereka menganggap ianya masih dalam peringkat perundingan dan semua pihak haruslah berhenti dari terus mempolemikkan isu ini.

    Memang benar, MCA bimbang andai hukum berkenaan diluluskan kelak, pastinya aka nada pengundi kaum Cina akan terus meminggirkan MCA dan sekaligus melemahkan parti mereka. Walau bagaimanapun isu berkenaan masih diperingkat pembentangan, masih belum dibahaskan. Oleh yang demikian, ianya masih awal untuk dibincangkan.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Isu Hudud Tidak Halang MCA Terus Berkempen Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top