My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 20 May 2016

    Pengurusan, Prestasi Kewangan Jabatan Dan Agensi Sabah Baik



    Secara keseluruhan pengurusan dan prestasi pengurusan kewangan di peringkat kementerian, jabatan dan agensi di Sabah adalah baik, menurut Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2015, Siri 1 yang dikeluarkan kelmarin. 

    Menurut laporan audit itu, pengauditan pengurusan kewangan berdasarkan Indeks Akauntabiliti ke atas 35 jabatan dan agensi di Sabah mendapati 25 daripadanya mendapat tahap penarafan yang cemerlang.

    “Lapan agensi mendapat penarafan memuaskan dan masing-masing satu jabatan yang mendapat penarafan pada tahap baik dan tahap kurang memuaskan,” menurut laporan berkenaan.

    Menurut laporan itu, pengauditan yang dijalankan mengikut Seksyen 15(A), Akta Tatacara Kewangan 1957 dan Arahan Perbendaharaan itu menunjukkan bilangan agensi atau jabatan di Sabah yang mendapat penarafan cemerlang pada 2015 meningkat berbanding hanya 24 agensi pada 2014. 

    "Pengauditan dijalankan dengan menyemak rekod dan dokumen kewangan bagi tahun 2015 di peringkat ibu pejabat kementerian, Jabatan dan agensi Negeri. Selain itu, semakan juga dibuat terhadap Penyata Kewangan Kerajaan Negeri dan Agensi Negeri bagi tahun 2014 untuk menentukan kedudukan prestasi pengurusan kewangan secara menyeluruh,” menurut Audit.

    Menurut laporan itu, pemeriksaan mengejut yang dilaksanakan di 15 agensi dan jabatan di Sabah pula mendapati enam daripadanya telah mematuhi sepenuhnya peraturan kewangan yang disemak, namun selebihnya tidak mematuhi peraturan kewangan.

    Sehubungan itu Audit meminta agar ketua jabatan atau agensi yang gagal mematuhi peraturan kewangan berkenaan untuk mengambil tindakan pembetulan dengan sewajarnya seperti yang telah ditetapkan. Selain itu, laporan itu menyatakan kerajaan Sabah telah mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan kewangannya.

    “Tindakan yang diambil adalah dengan melaksanakan aplikasi Pengurusan Peruntukan Pembayaran (S3P) dalam pengurusan kewangan dan perakaunan kerajaan negeri bagi menggantikan Sistem Buku Vot Bersepadu (SISVOT). Ia merupakan langkah ke arah aplikasi perakaunan berasaskan web yang melibatkan tiga aktiviti iaitu pengurusan peruntukan, pengurusan pembayaran dan pengurusan penghantaran maklumat bayaran, yang dapat dilaksanakan secara dalam talian.

    “Melalui sistem itu, baucar bayaran boleh dihantar ke Jabatan Bendahari Negeri Sabah untuk proses bayaran secara dalam talian berbanding penghantaran baucar bayaran menggunakan perantara iaitu ‘thumb drive’ sebelum pelaksanaan S3P,” kata laporan itu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pengurusan, Prestasi Kewangan Jabatan Dan Agensi Sabah Baik Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top