My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 26 May 2016

    Jentera Media Pro Kerajaan Terus Ketinggalan Dengan Pembangkang



    Dalam politik, pengaruh propaganda cukup memainkan peranan dalam setiap kempen mahupun untuk menyampaikan propaganda kepada rakyat bawahan. Mainan propaganda ini bukan perkara baru dalam dunia politik, sebaliknya ia memang dijadikan bahan mainan pengammal politik untuk melemahkan pihak lawan dan menunjukkan kekuatan masing-masing.

    Tanyalah sesiapa sahaja yang menjadikan politik gelanggang mereka, kesemuanya mengakui pengaruh propaganda amat penting dalam menjayakan satu-satu misi samada berkeinginan mahu memenangi sesuatu pilihan raya mahupun untuk melemahkan kuasa pesaing mereka.

    Jika dahulu, kebanyakan pengamal politik menggunakan medium media cetak, media elektronik dan surat layang sebagai cara mereka menyebarkan propaganda, namun disaat kepesatan pembangunan dunia hari ini, internet dan media-media sosial dijadikan tempat untuk mereka melampiaskan propaganda mereka.

    Inilah yang berlaku di Malaysia hari ini dimana pengaruh propaganda politik di media sosial hari ini menyumbang 8 hingga 10 peratus terhadap kejayaan sesuatu propaganda. Dengan angka yang sedikit inilah kebanyakan pengikut parti politik yang ada di Malaysia berterusan tanpa henti, siang dan malam menyebarkan propaganda parti politik masing-masing hanya semata-mata mahu meraih lebih banyak sokongan.

    Berbicara tentang hal ini, pengaruh propaganda yang dibuat pembangkang sebenarnya dilihat antara paling berjaya setakat hari ini. Sebagai contoh, isu membabitkan 1MDB dan isu derma politik RM 2.6 bilion, mereka sehingga kini masih terus mainkan dan lebih malang lagi, masih ada dikalangan pengamal media pro kerajaan menyambut isu berkenaan.

    Mereka hanya mahu isu itu dipanjangkan melalui apa sahaja cara dan pengamal media pro kerajaan menjadi sukarelawan mereka memanjangkan propaganda mereka. Ini belum lagi mengira bagaimana mereka memecah belahkan pengamal media pro kerajaan dengan hanya isu dangkal yang tidak sepatutnya menyebabkan perpecahan itu terjadi.

    Melihat kepada Pilihan Raya Kecil Parlimen Sungai Besar, disaat semua pemimpin dan akar umbi UMNO sedang sibuk mengetengahkan pelbagai nama untuk dijadikan calon di kerusi ini, Pakatan Harapan telah mengeluarkan video propaganda mereka sendiri dengan menceritakan apa sahaja kebaikan, walaupun terlalu kecil, kepada penduduk di Sungai Besar.

    Video berkenaan dikhabarkan kini semakin tersebar dengan luas di Parlimen ini dan terlalu mendukacitakan apabila melihat, ahli UMNO samada dari Sungai Besar mahupun diluar Parlimen ini sibuk bertempur hanya semata-mata mahu meletakkan calon pilihan mereka. Mereka seolah-olah terlupa, UMNO mempunya Ahli Majlis Tertinggi dan Presidennya sendiri untuk memberi sebarang kata putus siapa yang layak.

    Disaat mereka sedang berperang sesama sendiri, musuh menyelinap memasuki kawasan mereka dari pintu belakang. Inilah kelemahan orang-orang yang kononnya memperjuangkan nasib UMNO. Dunia hari ini tidak hanya bergantung sepenuhnya kepada calon yang bakal diletak. Sebaliknya, propaganda yang banyak mempengaruhi sentimen pengundian, apatah lagi meraih kepercayaan rakyat.

    Hal ini yang selalu dipandang remeh oleh kebanyakan pengamal media pro kerajaan. Kenapa kita terlalu sibuk memikirkan siapa yang bakal diletakakn sebagai calon? Kenapa tidak kita mengeluarkan propaganda awal apa yang telah berjaya dan akan dilakukan oleh BN semasa dan jika memenangi kerusi ini? Adakah kita tidak lagi mempercayai AMT dan Presiden parti?

    Hal ehwal meletakkan calon biarlah mereka yang mempunyai kuasa untuk melakukannya. Apa yang penting untuk akar umbi UMNO dan BN di sini, terangkan secara khusus apa yang telah BN berjaya lakukan di kerusi ini. Kita adalah pemerintah, jadi gunakan segala kemudahan yang ada termasuk internet untuk menyampaikan mesej yang jelas kepada masyarakat.

    Berhenti menjadi ejen pembangkang dalam kerajaan dan berhenti menjadi pak sibuk dalam urusan pemimpin sampai rumah sendiri dipecah masuk pembangkang pun langsung tidak disedari.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Jentera Media Pro Kerajaan Terus Ketinggalan Dengan Pembangkang Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top