My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday, 6 February 2017

    Siri 1 : Kemana Hala Tuju Proton Selepas Ini?







    Proton Holding Berhad bolehlah dianggap sebagai antara simbol kejayaan negara yang berubah dari ekonomi berteraskan pertanian kepada perindustrian. Memulakan operasinya pada Julai 1985, Proton terus mengorak langkah mengeluarkan kereta berjenama tempatan yang menyasarkan ianya menjadi kereta pilihan rakyat Malaysia.

    Bermula dengan kereta Proton Saga Megavalve, transformasi Proton diterjemahkan dengan kehadiran Proton Ertiga, MPV pertama yang menggunakan teknologi EEV. Bagi kebanyakan orang, walaupun Proton hebat di kecam namun, Proton kekal dengan pendiriannya untuk melahirkan kenderaan yang diterima oleh rakyat Malaysia.

    Namun, tidak ramai yang tahu bahawa Proton sebenarnya adalah sebuah syarikat yang langsung tidak membuat sebarang keuntungan sejak 2005. Semuanya bermula dengan kegilaan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Tan Sri Tengku Mahalil yang lebih cenderong kepada barat berbanding membangunkan sendiri Proton mengikut kesesuaian dan kehendak Asia.

    Bermula dengan usahasama Proton dengan Citroen sehingga terhasilnya Tiara, Renault sehingga terhasilnya Savvy dan ditambah pula dengan keengganan Mitsubishi membekalkan enjin untuk Proton Wira SE, semuanya telah menyebabkan Proton semakin hari semakin melemah. Pengenalan Gen 2 dan Neo juga gagal melonjakkan jualan mereka.

    Apa sebenarnya berlaku? Mudah untuk kita simpulkan bahawa Proton berhadapan dengan keegoannya tersendiri selaku pemegang status syariket otomotif pertama negara. Bagi Proton, apa sahaja kehendak mereka akan diturutkan oleh semua pihak sehinggakan tanpa sedar, Proton telah membuat hutang mudah dengan kerajaan mencecah RM 14.5 bilion.

    Situasi ini menjadikan Proton sebagai sebuah syarikat yang tidak memberi keuntungan kepada negara dan kerajaan pula dijadikan tempat untuk membuat pinjaman tanpa sekalipun berhajat membayar semula pinjaman berkenaan. Ini belum lagi mengambil kira hutang yang dibuat Proton kepada vendor-vendornya yang majoriti adalah syarikat yang ada hubung kait dengan Tun Dr Mahathir.

    Bayangkan, sepanjang Proton beroperasi, mereka langsung tidak mengambil pusing status vendor mereka. Ini menjadikan beberapa buah kereta Proton yang dijual, pasti akan dikembalikan semula akibat masalah pada assessori ataupun beberapa part pada enjin. Bolehkah sebuah syarikat otomotif yang mengeluarkan kenderaan sudah lebih 30 tahun berhadapan dengan masalah demikian?

    Bagi mengatasi pelbagai kemelut dalaman Proton yang sudah meninggalkan daki yang sukar untuk di tanggalkan, sebaik sahaja Mahathir meninggalkan Proton, kerajaan meminta Proton mencari rakan niaga mereka sendiri dalam memastikan Proton mampu berdaya saing pada masa akan datang. 

    Sejak dari itu, Proton berusaha menjalinkan kerjasama dengan Honda, Suzuki, Peugeot, Renault, Volkswagon dan beberapa lagi pengeluar otomotif terkemuka dunia bagi memastikan Proton mampu kembali bersaing setelah prestasi jualannya terus mencatatkan penurunan. Namun difahamkan, tiada satupun syarikat-syarikat berkenaan bersedia menjalinkan kerjasama dengan Proton akibat beberapa masalah yang sedang Proton hadapi.

    Sehinggalah munculnya sebuah syarikat dari China, Geely Automotive yang bertanggungjawab dalam membekalkan part kepada Volvo, menunjukkan minat untuk menjalinkan kerjasama dengan Proton. Namun difahamkan, ada beberapa pihak dalaman Proton yang membantah kerjasama ini kerana Geely bukanlah jenama automotif yang gah di pasaran antarabangsa.

    Kini, timbul persoalan, apa masa depan Proton andai mereka tidak mahu menjalinkan kerjasama dengan mana-mana pihak? Adakah mereka akan kekal dengan status tunggal mereka kini? Adakah mereka lebih senang memeras wang rakyat dari kerajaan hanya semata-mata untuk kekal beroperasi? Paling utama, adakah Proton akan senasib dengan Perwaja Steel?

    Pasaran automotif dunia kini sudah semakin kompleks. Hampir kesemua pembuat kereta berpusu-pusu memasarkan kenderaan yang mereka hasilkan ke pasaran dunia. Namun Proton masih kekal selesa bermain dalam pasaran negara sendiri. Jika Proton kekal dengan pendiriannya, tidak mustahil Proton bakal menjadi sejarah dalam pasaran automotif negara jika tiada sebarang tindakan komprehensif di lakukan.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Siri 1 : Kemana Hala Tuju Proton Selepas Ini? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top