My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 28 April 2017

    Banjir : Dua Sekolah Di Keningau Ditutup



    Dua sekolah di daerah kecil Sook dalam daerah Keningau ditutup akibat banjir berikutan hujan berterusan sejak semalam dan menjejaskan persekolahan 407 pelajar dan 35 guru. 

    Pengarah Pendidikan Sabah Datuk Maimunah Suhaibul berkata, sekolah terbabit ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Kabatang Baru melibatkan 158 murid serta 16 guru dan SK Sinulihan Baru dengan 249 murid bersama 19 guru. "Sekolah yang ditutup akan menggantikan hari persekolahan pada hari Sabtu," kata Maimunah dalam kenyataan hari ini.

    Sementara itu, Pegawai Daerah Keningau Yusop Osman berkata beberapa rumah di kawasan rendah di Kampung Tulid, Kabatang Baru, Sinulihan dan sekitarnya turut dinaiki air malam tadi akibat limpahan air dari Sungai Sook.

    Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Daerah berkata akibat banjir berkenaan beberapa batang jalan raya menuju ke kampung juga ditenggelami air sehingga paras satu meter. 

    Bagaimanapun keadaan banjir di Sook masih terkawal namun beliau menasihatkan penduduk yang tinggal di kawasan berisiko banjir agar sentiasa mengikut arahan pihak keselamatan supaya berpindah segera ke pusat pemindahan yang disediakan apabila diarahkan.

    Katanya, kesemua ketua jabatan yang terlibat dalam operasi menyelamat khususnya Polis Diraja Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Angkatan Pertahanan Awam Malaysia perlu terus membantu memantau keadaan dan sentiasa bersiap sedia bagi memudahkan usaha penyelamat apabila perlu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Banjir : Dua Sekolah Di Keningau Ditutup Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top