My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 28 April 2017

    Kebakaran Rumah Panjang Diwarta Sebagai Bencana




    Kerajaan negeri mencadangkan agar kebakaran kediaman penduduk khususnya rumah panjang diklasifikasikan sebagai bencana. Timbalan Ketua Menteri, Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata, langkah itu perlu bagi membolehkan lebih banyak bantuan dihulurkan kepada penghuni yang menjadi mangsa. 

    Beliau berkata, kekerapan kejadian kebakaran rumah panjang juga menjadi faktor ia diklasifikasikan sebagai bencana kerana kerugian harta benda yang dialami biasanya dalam jumlah yang besar. "Mesyuarat Jawatankuasa Bencana Negeri tahun lalu sudah meluluskan permohonan untuk mengklasifikasikan kebakaran rumah panjang sebagai bencana.

    Surat permohonan untuk mewartakannya sudah dikemukakan kepada Timbalan Perdana Menteri (Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi) selaku Pengerusi Jawatankuasa Bencana Pusat," katanya. Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak Bil 1/2017 di Wisma Bapa Malaysia di sini, baru-baru ini.

    Uggah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri berkata, ketika ini pihaknya masih menunggu maklumbalas daripada Ahmad Zahid berhubung permohonan untuk mewartakannya.

    Mengenai mesyuarat yang diadakan itu, beliau berkata ia adalah antara persediaan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri bagi menghadapi sebarang bentuk bencana yang melanda negeri ini. "Mesyuarat ini dihadiri semua Residen Bahagian serta semua ketua jabatan dan agensi yang terbabit.

    "Kita membincangkan langkah-langkah perlu untuk meningkatkan keupayaan membantu mangsa bencana serta langkah pencegahan bencana seperti kebakaran hutan," katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kebakaran Rumah Panjang Diwarta Sebagai Bencana Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top