My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 27 April 2017

    Sistem Kabel Optik Dasar Laut Siap Akhir Tahun



    Telekom Malaysia Berhad (TM) menjangkakan Sistem Kabel Rakyat 1Malaysia (SKR1M) dapat disiapkan sekurang-kurangnya pada suku keempat tahun ini. Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM Datuk Bazlan Osman berkata, SKR1M bakal meningkatkan lagi keseluruhan sistem kabel sedia ada dari timur hingga barat Malaysia. 

    “Sebarang keperluan kepada sistem kabel baru selepas ini bergantung kepada keperluan dan permintaan pasaran,” katanya kepada media selepas Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) TM di sini, semalam.

    SKR1M adalah sistem kabel fiber optik dasar laut sepanjang 3,800 kilometer menghubungkan Semenanjung, Sabah dan Sarawak yang berupaya menyediakan perkhidmatan jalur lebar berkapasiti 4 Terabyte/saat (4Tbps) di negara ini.

    Dalam perkembangan lain, TM berhasrat untuk menggandakan kelajuan Internet bagi pelanggan UniFi menjelang akhir tahun ini berbanding hanya 22 peratus daripada 640,000 pelanggan UniFi pada masa kini.

    Beliau berkata, hasrat itu sejajar dengan peruntukan Bajet 2017 yang menetapkan supaya penyedia perkhidmatan Internet meningkatkan kelajuan jalur lebar tetap tanpa membabitkan sebarang perubahan harga.

    “Oleh itu, ia dijangka tidak memberi sebarang impak kepada hasil purata setiap pelanggan (ARPU) memandangkan tiada perubahan kepada harga perkhidmatan UniFi,” katanya. Sehingga kini, TM memperluaskan rangkaian evolusi jangka panjang (LTE) meliputi lebih daripada 60 peratus di seluruh negara.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Sistem Kabel Optik Dasar Laut Siap Akhir Tahun Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top