My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 28 April 2017

    Terus Beri Tumpuan Kepada Golongan B40



    Kerajaan akan terus memberi tumpuan kepada golongan berpendapatan rendah atau B40 meskipun kadar pembabitan tenaga kerja di Malaysia berada pada tahap optimum. Setakat Februari lalu, kadar pembabitan tenaga kerja mencatatkan 67.8 peratus atau 14.92 juta orang manakala kadar pengangguran pula kekal rendah dan terkawal pada kadar 3.5 peratus. 

    Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata, menerusi langkah seperti menyediakan rumah mampu milik melalui skim Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA), latihan industri, perkhidmatan kesihatan berkualiti dan kebajikan golongan kurang upaya, ia mampu membantu golongan B40.

    Beliau berkata, kerajaan turut menyeru majikan untuk terus memberi penekanan kepada golongan pekerja wanita yang mempunyai bakat dan kepakaran dalam pelbagai bidang dengan memberikan keseimbangan masa kepada golongan itu.

    “Dari segi golongan B40, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) misalnya boleh membantu mereka untuk memulakan perniagaan secara kecil-kecilan bagi menambah pendapatan.

    “Manakala bagi golongan pekerja wanita yang pakar, mereka perlu diberi perhatian memandangkan pada masa ini, kadar pembabitan mereka masih terhad iaitu 54.1 peratus berbanding lelaki 80 peratus,” katanya pada Majlis Perhimpunan Warga Kerja CIMB Sempena Sambutan Hari Pekerja 2017, di sini.

    Pada majlis itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz turut mengumumkan beberapa inisiatif untuk pekerja syarikatnya seperti pekerja yang menerima gaji tidak lebih RM3,500 ditawarkan pembiayaan pembelian rumah tidak lebih RM250,000 dengan tanpa kadar faedah untuk tempoh lima tahun.

    Selain itu, bagi ibu atau bapa tunggal yang bekerja di CIMB boleh menerima bantuan RM200 setiap bulan untuk anak-anak berusia tidak melebihi 18 tahun bagi tujuan sokongan pendidikan.

    Pekerja yang menerima gaji tidak melebihi RM2,000 akan menerima bantuan RM50 untuk pembayaran bil air yang tidak melebihi nilai berkenaan dan RM100 untuk kad Touch ‘n Go. Johari berkata, kerajaan berharap semua pemimpin syarikat berkaitan kerajaan (GLC) supaya melaksanakan langkah yang sama dengan CIMB bagi membantu pekerja syarikat mengikut lapisan pendapatan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Terus Beri Tumpuan Kepada Golongan B40 Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top