My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 27 April 2017

    China Haramkan Nama Ekstrem



    Pihak berkuasa China dilapor mengharamkan ibu bapa Islam di negara itu menamakan anak mereka dengan nama yang didakwanya melambangkan radikal. 

    Pihak berkuasa wilayah Autonomi Xinjiang, tempat lebih separuh Muslim negara itu menetap dilapor mengeluarkan senarai 29 nama termasuk, Jihad, Imam dan Saddam yang dilarang digunakan penduduk wilayah itu.

    Muslim di wilayah itu sudahpun diharam berjanggut atau memakai purdah di tempat awam, sebahagian daripada langkah China untuk apa yang didakwanya tindakan mengekang keganasan. Kanak-kanak yang diberi nama yang terkandung dalam senarai itu akan dinafikan identiti mereka dari segi perundangan, lapor Radio Free Asia.

    Seorang pegawai di balai polis di Urumqi, ibu negeri Xinjiang mengesahkan peraturan baru itu. Menurutnya, bayi dengan nama yang diharamkan itu tidak akan memperoleh Hukou, pendaftaran kelahiran di China sementara pegawai di pusat pendataran Hukou akan diberi latihan untuk mengenal pasti nama yang dibenarkan.

    Kongres Uighur Sedunia berkata, pengharaman baru itu yang dikenali sebagai ‘Peraturan Menamakan Bayi’ untuk Etnik Minoriti’ disebarkan menerusi risalah. Pertubuhan yang berpusat di Jerman itu juga berkata, ini bukan kali pertama nama Islam diharamkan di Xinjiang.

    Pengharaman itu dikuatkuasakan ketika pihak berkuasa Xinjiang melancarkan tindakan yang didakwanya bertujuan untuk mengekang ‘pelampau agama’ di wilayah itu.

    Bulan lalu, peraturan baru diluluskan oleh Dewan wilayah berkenaan yang mengharamkan 15 jenis tingkah laku yang dipercayai ada hubungan dengan fahaman pelampau agama. Ia termasuk memakai purdah, janggut panjang, enggan menonton siaran stesen televisyen kerajaan dan memperoleh pelajaran kebangsaan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: China Haramkan Nama Ekstrem Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top