My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday, 26 April 2017

    Ini Dinamakan Kerajaan Berkebajikan DAP?


    Dalam manifesto pilihan raya DAP di Pulau Pinang, antaraa perkara yang ditekankan oleh parti ini adalah, menjaga kebajikan rakyat Pulau Pinang dengan berusaha meringankan beban sara hidup yang ditanggung oleh rakyat negeri ini. Untuk itu, DAP negeri berhasrat menubuhkan sebuah kerajaan berkebajikan khusus untuk rakyat di Pulau Pinang.

    Itu cerita pada tahun 2013 di mana DAP Pulau Pinang akhirnya berjaya mempertahankan pentadbiran negeri ini sejak 2008. Untuk kali kedua, anak kelahiran Melaka, Lim Guan Eng ditabalkan sekali lagi sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang dan sekaligus menolak sebarang peluang untuk anak jati negeri itu diangkat menjadi Ketua Menteri.

    Hari ini, setelah 4 tahun berlalu, pelbagai belang telah ditunjukkan oleh kerajaan DAP terutamanya sekali Lim Guan Eng. Sebut sahaja apa yang tidak dilakukan Guan Eng sepanjang menjadi Ketua Menteri untuk penggal kedua. Dari penjualan tanah kepada pihak asing, menjatuhkan kedudukan ekonomi Pulau Pinang, kes salah laku sehinggalah kenaikan kali keempat surcaj air, semuanya telah dilakukan oleh Guan Eng.

    Semua ini menampakkan bahawa apa yang terkandung di dalam manifesto Pakatan Harapan terutamanya untuk Pulau Pinang telah dibakul sampahkan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang. Itu belum lagi mengambil kira pengusiran besar-besaran penduduk asal perkampungan di Pulau Pinang tanpa sebarang bayaran pampasan hanya dengan alasan pembangunan.

    Paling teruk adalah kenaikan hampir 100 peratus surcaj air yang boleh dianggap membebankan rakyat yang berpendapatan rendah di Pulau Pinang. Sebelum ini, semasa kempen Pilihan Raya Umum ke 13 lalu, Lim Guan Eng berjanji tidak akan mengenakan atau menaikkan apa jua caj kepada penduduk Pulau Pinang.

    Namun hari ini, untuk kali keempat, surcaj air dinaikkan, cukai katil di perkenalkan selain kenaikan caj parking, cukai pintu dan macam-macam cukai lagi. Itu belum lagi kegagalan Guan Eng menyediakan rumah mampu milik buat rakyat yang berpendapatan rendah di Pulau Pinang.

    Hari ini, rumah paling murah yang ada di Pulau Pinang adalah serendah setengah juta Ringgit. Bayangkan, siapa yang mampu memiliki rumah berkenaan dengan kos bayaran sebulan mencecah RM 3,000 sebulan?

    Ini yang dinamakan kerajaan berkebajikan ciptaan DAP? Mungkin ianya berkebajikan buat kroni dan sesiapa sahaja yang rapat dengan kerajaan negeri. Namun, bagi rakyat yang berpendapatan rendah, mungkin menjadi hasrat Guan Eng dan DAP untuk mengusir mereka dari Pulau Pinang kerana mungkin bagi mereka, golongan ini akan banyak menyusahkan kerajaan DAP dari menyenangkan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Ini Dinamakan Kerajaan Berkebajikan DAP? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top