My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 26 April 2017

    Tolong Fikirkan Sama Nyawa Murid-Murid Yang Dibawa



    Tidak dinafikan, perkhidmatan van dan bas sekolah untuk membawa murid-murid pergi dan pulang ke sekolah cukup diperlukan oleh ibu, bapa dan penjaga kepada murid-murid berkenaan terutamanya mereka yang tinggal di kawasan bandar. Ianya menjadi satu keperluan buat ibu, bapa dan penjaga di saat ruang untuk mereka keluar mengambil anak-anak begitu terhad.

    Namun begitu, berapa ramai yang mengabil berat tentang kondisi dan keadaan van dan bas sekolah yang menyediakan perkhidmatan berkenaan? Adakah mereka kisah tentang keadaan van dan bas sekolah berkenaan berada dalam keadaan baik ataupun sebaliknya? Bagaimana pula dengan kesedaran penyedia pengangkutan ini?

    Dalam hal ini, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD) cukup mengambil berat akan keselamatan murid-murid yang menggunakan perkhidmatan ini. Menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar hari ini, beliau berkata, tindakan tegas akan diambil kepada pemandu bas atau van sekolah yang masih menggunakan kenderaan uzur yang tidak mematuhi piawaian untuk beroperasi.

    Beliau menambah, pihaknya tidak akan berkompromi dengan pengusaha bas atau van sekolah terbabit kerana ia boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna khususnya pelajar sekolah.

    Beliau tidak menyebut tindakan yang bakal dikenakan kepada pemandu yang masih berdegil, namun tambahnya, kenderaan terbabit sekurang-kurangnya perlu memenuhi piawaian Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) sekiranya mahu menjalankan perkhidmatan itu.

    Sehingga hari ini, pihaknya masih berkompromi dengan memberi kelonggaran kepada pemandu menggunakan bas atau van yang tidak kelihatan terlalu uzur meskipun usianya melebihi 10 tahun. Apa yang ditekankan oleh pihaknya adalah pengusaha perkhidmatan itu perlu memohon permit. Jika tiada, SPAD akan mengambil tindakan kerana prosedur permohonan permit hari ini mudah dan ringkas.

    Melihat kepada ketegasan SPAD dalam menegur pengusaha perkhidmatan van dan bas sekolah ini, diharapkan kesemua pengusaha ini menjaga kondisi dan keadaan pengangkutan masing-masing. Di tangan mereka segala tanggungjawab dan keselamatan anak-anak ini diserahkan untuk membawa pergi dan balik dengan selamat.

    Fikirkan sama nyawa anak-anak yang dibawa ini dan usah hanya mengejar keuntungan segera sehingga mengabaikan tahap keselamatan van dan bas sekolah yang di sediakan. Nyawa jauh lebih berharga dan diharapkan saranan dan ketegasan SPAD menerusi Tan Sri Syed Hamid Albar ini mampu memberi kesedaran kepada mereka yang terlibat.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tolong Fikirkan Sama Nyawa Murid-Murid Yang Dibawa Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top