My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 July 2016

    Hillary Clinton Cipta Sejarah


    Hillary Clinton mencatat sejarah semalam apabila menjadi wanita pertama memenangi pencalonan untuk bertanding dalam pilihan presiden, mewakili sebuah parti politik utama Amerika Syarikat selepas dia mendapat sokongan majoriti perwakilan di konvensyen parti Demokrat di sini. 

    Bekas wanita pertama, senator dan setiausaha negara itu mengorak langkah penting untuk menjadi panglima tentera wanita pertama Amerika Syarikat selepas mengalahkan pesaingnya Bernie Sanders. 

    Selepas kekecohan ketika perasmian konvensyen itu yang menyaksikan penyokong Sanders dan Hillary saling ejek-mengejek, sorakan kemudian bergema apabila Hillary diumumkan melepasi angka 2,382 perwakilan, jumlah yang diperlukan untuk membolehkan dia dicalonkan.

    Meskipun keputusan itu sudah diketahui beberapa minggu lalu, pengundian dari satu ke satu negeri menyaksikan kebingitan dan kekecohan di dewan konvensyen. Sekumpulan penyokong kuat Sanders marah kerana kekalahan calon itu, tetapi suara mereka ditenggelamkan oleh penyokong Hillary yang sebahagiannya menitiskan air mata sambil berpelukan selepas keputusan diumumkan.

    Selepas perwakilannya dikira, Sanders berucap, cuba memujuk penyokongnya supaya memberi sokongan mereka kepada Hillary. “Pada pendapat saya, memang senang untuk mengejek, tetapi adalah sukar untuk melihat wajah anak anda yang akan hidup di bawah pemerintahan Donald Trump,” katanya. Kem Clinton kini berusaha untuk menyatukan parti itu semula.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Hillary Clinton Cipta Sejarah Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top