My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 30 December 2016

    John Kerry Terus Bidas Israel




    Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), John Kerry kelmarin memberi amaran kepada Israel bahawa tindakan meneruskan pembinaan penempatan haram di atas tanah Pa­lestin mengugat amalan demokrasi. 

    Dalam tempoh kurang sebulan sebelum Presiden AS Barack Obama me­ninggalkan pejabat, Kerry menuduh kerajaan Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu membenarkan Israel meneruskan tindakan yang disifatkan sebagai ‘pendudukan secara tetap’.

    Bakal Presiden AS, Do­nald Trump yang memasuki pejabat pada 20 Januari ini pula menasihatkan Israel supaya ‘bertahan’ biarpun menerima kecaman antarabangsa. Israel bimbang pentabiran AS akan cuba mengkanunkan perkara tersebut dalam resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sekali gus memboleh­kan rejim Zionis didakwa melakukan kesalahan antarabangsa.

    Netanyahu dalam tindak balas segeranya menyangkal kata-kata Kerry dengan mendakwa Washington lebih cenderung kepada perjuangan rakyat Palestin dan keganasan. “Lebih sejam Kerry memperkatakan mengenai penempatan haram dan tidak menyentuh mengenai punca sebenar konflik iaitu Palestin membantah kepada penubuhan negara Yahudi di mana-mana sempadan,” dakwanya. 

    Ucapan Kerry tidak menyimpang daripada dasar AS yang didokong sejak beberapa tahun lalu. Bagaimanapun pengkritik dan pemerhati bersetuju menyatakan beliau memperincikan permasalahan itu mengikut pandangannya.

    “Hari ini, terdapat jumlah hampir sama rakyat Yahudi dan Palestin menetap di antara Sungai Jordan dan Laut Mediterranean. Mereka ada pilihan. Mereka boleh pilih untuk tinggal bersama di sebuah negara atau berpisah menjadi dua negara.

    “Namun, ini realitinya, jika pilihan ialah satu negara, Israel boleh jadi Yahudi atau demokratik, ia tidak boleh jadi kedua-dua dan tidak akan menjadi aman,” kata Kerry.

    Kerry berucap di hadapan sekumpulan diplomat selepas berlakunya ketegangan diplomatik pada minggu lalu. Diplomat Amerika Syarikat, dengan arahan Obama, telah memilih untuk tidak menolak keputusan resolusi Majlis Keselamatan PBB yang mengutuk Israel.

    Resolusi tersebut, yang disokong sebulat suara oleh 15 kuasa lain dalam majlis itu, mengisytiharkan penempatan Israel di kawasan timur Baitulmuqaddis dan Tebing Barat sebagai haram.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: John Kerry Terus Bidas Israel Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top