My Blog List

Translate

  • PANAS

    Saturday 31 December 2016

    Kanak-Kanak Disyaki Diperalat Ibu Bapa



    Sekumpulan kanak-kanak seawal usia setahun hingga 12 tahun sanggup berpanas dan bergadai nyawa disyaki dipergunakan ibu bapa mereka untuk mengemis di kawasan pusat bandar di simpang bulatan, Jalan Persisiran berdekatan Masjid Al-Kauthar di sini. 

    Tinjauan mendapati kanak-kanak berkenaan tidak bersendirian, malah turut bersama-sama disyaki nenek mereka melakukan kegiatan itu di jalan berkenaan sebagai mata pencarian golongan itu sejak sekian lama.

    Dalam tinjauan itu juga dipercayai ibu bapa kepada kanak-kanak ini berada di kawasan berhampiran seperti di Taman Persisiran dan tempat letak kereta di Masjid Al-Kauthar bagi memerhatikan anak-anak mereka dari jauh.

    Senarionya, peminta sedekah cilik itu akan pergi dari satu kereta ke kereta lain dan menagih simpati menggunakan isyarat memerlukan duit untuk makan, jika tidak dilayan mereka akan mengetuk cermin kereta. Kanak-kanak itu turut dilihat berani bersandar di kereta yang sedang bergerak perlahan sekiranya permintaan mereka tidak dilayan selain mencalarkan kereta.

    Kegiatan mereka itu bukan sahaja membahayakan nyawa sendiri tetapi turut menjejaskan keselamatan pengguna lain termasuk penunggang motos ika l yang berkemungkinan tidak menyedari kehadiran peminta sedekah itu.

    Bagi seorang pekerja swasta Asmara Husni, 32, kehadiran pengemis jalanan ini mengganggu fokus pemandu apabila peminta sedekah ini dilihat memaksa pemandu memberikan mereka duit. Norlaila Said, 36, pula berkata aktiviti itu berterusan sehingga kini disebabkan oleh sikap sesetengah individu yang memberikan wang sehingga ia diambil kesempatan oleh golongan ini.

    Menurutnya, sekiranya mahu menyalurkan bantuan, berilah melalui saluran betul agar individu yang memerlukan benar-benar terbela. Sementara itu, Presiden Majlis Perbandaran Tawau (MPT) Alijus Sipil ketika dihubungi berkata pihaknya akan mengambil tindakan tegas terhadap pengemis yang beroperasi di Jalan Persisiran itu termasuk menghantar mereka kembali ke tempat asal di negara atau daerah masing-masing.

    Dalam pada itu, Penolong Pengarah Bahagian Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am (JPKA) Tawau Asnah Kassim berkata 53 pengemis rata-rata terdiri daripada masyarakat Pala’u diselamatkan dalam operasi JPKA Tawau sejak Januari hingga November tahun ini.

    “Kita akan melantik Pegawai Khas serta menukar modus operandi kerana apabila nampak kereta jabatan, mereka akan melarikan diri, kita juga akan menyerahkan mereka kepada Jabatan Imigresen untuk tindakan lanjut,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kanak-Kanak Disyaki Diperalat Ibu Bapa Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top